ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері освіти та виховання, мета якої – формувати конкурентно здібну, творчу особистість, яка спроможна до самовизначення, до самореалізації та самовдосконалення. Метою роботи вчителів є – виховання творчої особистості, здатної до самореалізації, яка легко адаптується в умовах швидких змін суспільного життя, зорієнтована на загальнолюдські цінності, має систему особистісних цінностей. Адже в кожній дитині природою закладений певний творчий потенціал. “Кожна дитина в потенціалі – це творець різних, у тому числі естетичних цінностей: будуючи будинки, вона виявляє свою архітектурну творчість, ліплячи і малюючи, вона – скульптор”.
МЕТА КУРСУ
ВАЖЛИВОЮ УМОВОЮ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ Є ЗАЛУЧЕННЯ ЇЇ ДО ДІЯЛЬНОСТІ. У ТВОРЧІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯР НАБУВАЄ ХУДОЖНЬО-ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ: СПОСТЕРЕЖЛИВОСТІ, РЕПРОДУКТИВНОЇ УЯВИ, ФАНТАЗІЇ, УМІННЯ АНАЛІЗУВАТИ, ПОРІВНЮВАТИ. ПІДГОТОВКА І ПОКАЗ ЛЯЛЬКОВОЇ ВИСТАВИ — ЦЕ ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ, ЦЕ ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ, ВОНО СИНТЕЗУЄ РІЗНОМАНІТНІ ЗНАННЯ ТА ВМІННЯ ДІТЕЙ, СПРИЯЄ РОЗВИТКУ ЇХНІХ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ.
Основною метою роботи гуртка «Ляльковий театр» у початкових класах є створення умов для розвитку творчих здібностей учнів, формування моральних цінностей і орієнтирів особистості, забезпечення естетичного виховання. Театральні ігри, підготовка лялькових вистав сприяють розвиткові всебічних знань, умінь та творчості школярів. Діти, готуючись до лялькової вистави, випробовують себе як актори, художники, співаки, музиканти, їх діяльність — це нові відкриття для себе: розуміння авторського задуму, виявлення свого ставлення до зображуваного.
Завдання гуртка в школі І ступеня:
поглиблювати знання учнів про види мистецтва;
формувати позитивне ставлення до різних видів мистецтва, необхідність їх поєднання у роботі лялькового театру;
ознайомити із специфікою лялькового театру, театральною лексикою, професіями людей, що працюють в театрі;
вчити розуміти авторський задум п’єси;
розвивати вміння справедливо оцінювати свої і чужі вчинки, вчити передавати голосом, жестами характер дійових осіб, своє відношення до них;
розширювати, поглиблювати, систематизувати знання дітей про моральні норми і правила культурної поведінки, охорону життя і здоров’я дітей;
виховувати турботливе ставлення до оточуючих людей, до природи;
виховувати впевненість у своїх можливостях.
Структура та зміст програми
Програмою передбачено роботу гуртка “Ляльковий театр” починаючи з 2 класу. Оскільки вікові особливості першокласників, зміна їхнього основного виду діяльності (з ігрової на навчальну), адаптація першокласників до навчання в школі не дають змогу повноцінно проводити цю роботу у 1 класі.
Програма побудована за концентричним принципом, що дасть змогу не тільки зберегти наступність і послідовність у роботі гуртка, а й найповніше реалізувати основне завдання виховної роботи – розвивати творчий потенціал учнів.
Заняття гуртка структуровані за такими загальними тематичними блоками-розділами:
Вступ.
І. Підготовка лялькової вистави.
ІІ. Вистави.
ІІІ. Наставництво.
Розділ Вступ має на меті розкрити зміст поняття “ляльковий театр”, ознайомити з театральною лексикою, спостерігати за роботою лялькового театру, ознайомити з видами театрів, групами ляльок, визначати способи руху ляльок за ширмою, способи передачі інформації, визначати завдання лялькового театру.
І розділ має на меті підготувати лялькову виставу, всі необхідні атрибути для показу вистави.
ІІ розділ дає змогу підвести підсумки всієї роботи – показ вистави, визначення реалізації завдань, поставлених на початку всієї роботи, шляхи подолання труднощів, усунення недоліків.
ІІІ розділ – наставництво – передбачає парну роботу старших учнів з молодшими (четвертокласників з другокласниками) з метою передачі “досвіду старших” молодшим. Доцільно, щоб учні працювали над створенням однієї вистави (для молодших – полегшений варіант).
Цей розділ передбачає спільну творчу роботу по створенню п’єси. Має на меті поставити завдання на наступний рік, враховуючи побажання гуртківців.
Особливості організації гурткової роботи в школі І ступеня
В початкових класах ляльковий театр має переваги над інсценізацією, декламуванням і т. д. Саме тут мають змогу розкриватися здібності дітей, особливо сором’язливих, певною мірою закомплексованих. Звикаючи до участі у виставі за ширмою (де дитину не бачать), вона легко набуває впевненості у своїх силах, вільно виступає перед однолітками, стає активнішою на уроках, підвищується її громадська активність.
Оскільки у 2 класі у дітей ще недостатньо розвинене мовлення, дикція, чітка артикуляція, виразність, сила голосу, на кожному занятті гуртка роботі над п’єсою передує мовна розминка. Вона має на меті підготувати мовний апарат до роботи. Мовна розминка включає вправи на розвиток дихання, артикуляційні вправи, скоромовки і т. д.
В учнів початкових класів продовжує формуватися опорно-руховий апарат, слабо розвинені м’язи рук. Тому підбираючи п’єсу, керівник має передбачити, як довго дитина буде тримати ляльку, якою буде лялька (чи не заважка для дитини), чи зручно гуртківцю буде знаходитись за ширмою.
Для роботи гуртка “Ляльковий театр” в початкових класах пропонується 36 годин (1 година на тиждень) або 72 години (2 години на тиждень).
Навчальна програма – (1 година на тиждень) перший рік навчання
2 клас
№ Зміст Мета
Тема Вступ (4 години)
1. Що таке ляльковий театр?(Перегляд вистави. Бесіда про особливості лялькового театру.) Ввести учнів у світ мистецтва. Створити атмосферу зацікавленості до роботи лялькового театру. Знайомити особливостями лялькового театру.Розвивати інтерес до роботи театру. Виховувати бажання “створювати казки”, займаючись у театрі.
2. Види лялькових театрів. Види ляльок. Ознайомити з видами театрів, видами ляльок; вчити тримати ляльку.Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, мовлення. Виховувати інтерес до театрального мистецтва.
3. Знайомство з театральною лексикою, з професіями людей, які працюють в театрі (режисер, художник-декоратор, актор, реквізитор). Знайомити з театральною лексикою, з професіями людей, які працюють в театрі, особливостями кожної професії; довести необхідність співпраці багатьох людей для досягнення однієї цілі.Розвивати мислення, пам’ять, мовлення, збагачувати словниковий запас учнів.
Виховувати товариськість, почуття взаємодопомоги.
4. Екскурсія в ляльковий театр міста або іншої школи. (Бесіда перед виставою з постановкою конкретних завдань. Обговорення.) Провести екскурсію в ляльковий театр міста або іншої школи, ознайомити з особливостями кріплення декорацій, з різними ширмами, закріпити знання про види ляльок. Дати завдання дітям: звернути увагу на те, як актори представляють своїх героїв. як пересувались ляльки, як вони з’являлись, як зникали? і т. д. Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, естетичні смаки. Виховувати бажання “вчитися створювати казку”.
Тема Підготовка лялькової вистави (28 годин)
1. Робота над вибраною п’єсою. Виразне читання і бесіда за вибраною п’єсою. Провести бесіду за змістом п’єси, дослідити, які характери в героїв, визначити, як передати характер образу, які декорації можна підібрати;Розвивати виразність, емоційність читання, мислення, мовлення; вміння передавати голосом своє відношення до героя, давати оцінні судження. Виховувати відповідальність за свої вчинки, товариськість.
2. Розподіл ролей. Читання п’єси учнями. Розподілити ролі п’єси, спробувати уявити себе на місці персонажу – обґрунтувати вибір саме такого голосу, тембру, сили голосу; зробити мовну партитуру тексту,Розвивати вміння читати в особах, доводити свою думку; виразність, емоційність читання; мислення, мовлення, пам’ять. Виховувати культуру мовлення і поведінки.
3-6 Репетиції за столом. Вчити дітей вживатися в роль, інтонацією передавати настрій персонажу, почуття, характер, сприяти вивченню слів п’єси.Розвивати вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати бажання допомагати іншим.
7-9 Виготовлення ляльок.Читання ролей. У процесі виготовлення ляльок, декорацій вчити учнів працювати з різноманітними матеріалами, інструментами; виготовити прості ляльки або оздобити ляльки, пошити одяг, підібрати аксесуари; продовжувати працювати над читанням ролей.Розвивати винахідливість, кмітливість, конструкторські здібності, розуміння художнього образу; вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати інтерес до творчої діяльності.
10-11. Навчання роботі за ширмою. Вчити вдягати ляльку на руку. виконувати кілька вправ: поворушити головою ляльки, руками; вчити водити ляльку за ширмою навитягнутій руці; виконувати ускладнені завдання: лялька ходить по ширмі, зупиняється, ворушить головою, руками. звертається до дітей, супроводжуючи слова рухами. Розвивати вміння тримати ляльку, виконувати нею рухи, водити ляльку за ширмою; мислення, пам’ять, уважність. Виховувати впевненість у своїх можливостях.
12-14. З’єднання дій ляльок зі словами ролі п’єси. Індивідуальна робота. Закріплювати вміння з’єд-нувати дії ляльок зі словами ролі, відпрацьовувати індиві-дуально, в парах.Розвивати мислення, пам’-ять, увагу, вміння передавати діями, голосом почуття, вміння працювати в парах. Виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги.
15-16. Виготовлення декорацій. Репетиції за ширмою. Вчити виготовляти прості декорації, обґрунтовувати, захищати свою думку, підбирати декорації, репетирувати за ширмою в парах, в групах.Розвивати мислення, фантазію, вміння працювати за ширмою. Виховувати естетичні смаки, працьовитість, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
17-18. Репетиції за ширмою. Закріплення методики лялько ведення. Продовжувати репетирувати за ширмою індивідуально, в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, закріплювати методику ляльковедення. Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах.
19-20. Репетиції за ширмою.Індивідуальна робота. Вдосконалення методики ляльковедення. Продовжувати репетирувати за ширмою в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, вдосконалювати методику ляльковедення, здійснювати індивідуальну допомогу (при потребі).Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання до самовдосконалення.
21-22. Музичне оформлення п’єси. Репетиції за ширмою. Підібрати відповідну музику до п’єси, оформити п’єсу музично, підібрати відповідні музиці рухи лялькам, продовжувати репетирувати за ширмою окремі уривки п’єси.Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, увагу, музичні здібності, вміння доводити свою думку. Виховувати естетичні смаки, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
23-25. Репетиції за ширмою всієї вистави. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, добиватися цілісності вистави. Розвивати оцінні судження, вміння оцінювати свою роботу, техніку лялько ведення, пам’ять. Виховувати естетичні смаки.
26-27. Репетиції за ширмою всієї вистави. Розподіл технічних обов’язків. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, розподілити техні-чні обов’язки, вчити правиль-но виконувати технічні дії для покращення вистави, добива-тися цілісності вистави.Розвивати вміння виконувати технічні обов’язки, техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати почуття взаємодопомоги.
28. Генеральна репетиція. Репетирувати всю виставу, добиватися її цілісності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати бажання до співпраці, відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
Тема Підсумкова (4 години)
1. Вистава. Підвести підсумок роботи – показати виставу, сприяти практичному застосуванню теоретичних знань, вмінь та навичок лялько ведення, акторської гри, музичності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
2. Обговорення вистави. Обговорити виступ дітей, виявити допущені помилки, причини їх виникнення, похвалити дітей за найбільш вдалі епізоди, показати роль кожної дитини для успішного виступу.Розвивати оцінні судження, самооцінку, мислення, мовлення. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання долати перешкоди, покращувати свою діяльність.
3. Вистава. Повторно показати виставу, намагатися виправити помилки, допущені у попередній виставі. Розвивати самоконтроль, спостережливість, увагу. Виховувати впевненість у своїх силах.
4. Підсумкове заняття. Виявити доцільність проведеної “роботи над помилками”, підвести підсумки вистави, всієї проробленої роботи, поставити завдання на наступний рік, виявити думку і бажання дітей щодо роботи лялькового театру наступного року. Розвивати мислення, мовлення, пам’ять, оцінні судження, самооцінку, початкові вміння планувати свою роботу. Виховувати творчість, впевненість у своїх силах.
Навчальна програма – (1 година на тиждень) другий рік навчання 3 клас
№ Зміст Мета
Тема Вступ (4 години)
1. Ляльковий театр – особливий вид мистецтва. Ввести учнів у світ мистецтва. Створити атмосферу зацікавле-ності до роботи лялькового театру. Знайомити особливостями лялькового театру.Розвивати інтерес до роботи театру. Виховувати бажання “створювати казки”, займаючись у театрі.
2. Види лялькових театрів. Види ляльок. Повторити знання про види театрів, видами ляльок; тримати ляльку.Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, мовлення. Виховувати інтерес до театрального мистецтва.
3. Екскурсія в ляльковий театр міста або іншої школи. (Бесіда перед виставою з постановкою конкретних завдань.) Провести екскурсію в ляльковий театр міста або іншої школи, ознайомити з особливостями кріплення декорацій, з різними ширмами, закріпити знання про види ляльок. Дати завдання дітям: звернути увагу на те, як актори представляють своїх героїв. Як пересувались ляльки, як вони з’являлись, як зникали? І т. д. Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, естетичні смаки. Виховувати бажання “вчитися створювати казку”.
4. Обговорення вистави. Планування роботи театру. Обговорити переглянуту виставу, виявити позитивні сторони і недоліки, причини їх виникнення; врахувати їх у роботі театру, вчити планувати роботу, вносити зміни у роботу театру, враховуючи побажання гуртківців.Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, естетичні смаки, вміння висловлювати, доводити свою думку, переконувати співрозмовників. Виховувати бажання “вчитися створювати казку”, впевненість у своїх силах.
Тема Підготовка лялькової вистави (28 годин)
1. Робота над вибраною п’єсою. Виразне читання і бесіда за вибраною п’єсою. Провести бесіду за змістом п’єси, дослідити, які характери в героїв, визначити, як передати характер образу, які декорації можна підібрати;Розвивати виразність, емоційність читання, мислення, мовлення; вміння передавати голосом своє відношення до героя, давати оцінні судження. Виховувати відповідальність за свої вчинки., товариськість.
2. Розподіл ролей. Читання п’єси учнями. Розподілити ролі п’єси, спробувати уявити себе на місці персонажу – обґрунтувати вибір саме такого голосу, тембру, сили голосу; зробити мовну партитуру тексту,Розвивати вміння читати в особах, доводити свою думку; виразність, емоційність читання; мислення, мовлення, пам’ять. Виховувати культуру мовлення і поведінки.
3-6 Репетиції за столом. Закріплювати вміння дітей вживатися в роль, інтонацією передавати настрій персонажу, почуття, характер, сприяти вивченню слів п’єси.Розвивати вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати бажання допомагати іншим.
7-9 Виготовлення ляльок. Читання ролей. У процесі виготовлення ляльок, декорацій вчити учнів працювати з різноманітними матеріалами, інструментами; виготовити прості ляльки або оздобити ляльки, пошити одяг, підібрати аксесуари; продо-вжувати працювати над читанням ролей.Розвивати винахідялько , кміт-ливість, конструкторські здібності, розуміння художнього образу; вмі-ння читати текст в особах, вираз-ність, емоцій-ність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати інтерес до творчої діяльності.
10-11. Робота за ширмою. Закріплювати вміння виконувати вправи: ворушити головою ляльки, руками; водити ляльку за ширмою навитягнутій руці; виконувати ускладнені завдання: лялька ходить по ширмі, зупиняється, ворушить головою, руками, звертається до дітей, супроводжуючи слова рухами. Розвивати вміння тримати ляльку, виконувати нею рухи, водити ляльку за ширмою; мислення, пам’ять, уважність. Виховувати впевненість у своїх можливостях.
12-14. З’єднання дій ляльок зі словами ролі п’єси. Індивідуальна робота. Вчити з’єднувати дії ляльок зі словами ролі, відпрацьовувати індивідуально, в парах.Розвивати мислення, пам’ять, увагу, вміння передавати діями, голосом почуття, вміння працювати в парах. Виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги.
15-16. Виготовлення декорацій. Репетиції за ширмою. Вчити виготовляти прості декорації, обґрунтовувати, захищати свою думку, підбирати декорації, репетирувати за ширмою в парах, в групах.Розвивати мислення, фантазію, вміння працювати за ширмою. Виховувати естетичні смаки, працьовитість, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
17-18. Репетиції за ширмою. Закріплення методики ляльковедення. Продовжувати репетирувати за ширмою індивідуально, в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, закріплювати методику лялько- ведення. Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах.
19-20. Репетиції за ширмою. Індивідуальнаробота. Вдосконалення методики ляльковедення. Продовжувати репетирувати за ширмою в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, вдосконалювати методику лялько ведення, здійснювати індивідуальну допомогу (при потребі).Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання до самовдосконалення.
21-22. Музичне оформлення п’єси. Репетиції за ширмою. Підібрати відповідну музику до п’єси, оформити п’єсу музично, підібрати відповідні музиці рухи лялькам, продовжувати репетирувати за ширмою окремі уривки п’єси.Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, увагу, музичні здібності, вміння доводити свою думку. Виховувати естетичні смаки, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
23-25. Репетиції за ширмою всієї вистави. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, добиватися цілісності вистави. Розвивати оцінні судження, вміння оцінювати свою роботу, техніку лялько ведення, пам’ять. Виховувати естетичні смаки.
26-27. Репетиції за ширмою всієї вистави. Розподіл технічних обов’язків. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, розподілити технічні обов’язки, вчити правильно виконувати технічні дії для покращення вистави, добиватися цілісності вистави. Розвивати вміння виконувати технічні обов’язки, техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати почуття взаємодопомоги.
28. Генеральна репетиція. Репетирувати всю виставу, добиватися її цілісності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати бажання до співпраці, відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
Тема Підсумкова (4 годин)
1. Вистава. Підвести підсумок роботи – показати виставу, сприяти практичному застосуванню теоретичних знань, вмінь та навичок лялько ведення, акторської гри, музичності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
2. Обговорення вистави. Обговорити виступ дітей, виявити допущені помилки, причини їх виникнення, похвалити дітей за найбільш вдалі епізоди, показати роль кожної дитини для успішного виступу. Розвивати оцінні судження, самооцінку, мислення, мовлення. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання долати перешкоди, покращувати свою діяльність.
3. Вистава. Повторно показати виставу, намагатися виправити помилки, допущені у попередній виставі.Розвивати самоконтроль, спостережливість, увагу. Виховувати впевненість у своїх силах.
4. Підсумкове заняття. Виявити доцільність проведеної “роботи над помилками”, підвести підсумки вистави, всієї проробленої роботи, поставити завдання на наступний рік, виявити думку і бажання дітей щодо роботи лялькового театру наступного року.Розвивати мислення, мовлення, пам’ять, оцінні судження, самооцінку, початкові вміння планувати свою роботу. Виховувати творчість, впевненість у своїх силах.
Навчальна програма – (2 години на тиждень)
72 години
перший рік навчання для другокласників,
третій рік навчання для четвертокласників.
2 клас (24 години)
№ Зміст Мета
Тема Вступ (4 години)
1. Що таке ляльковий театр? (Перегляд вистави. Бесіда про особливості лялькового театру.) Ввести учнів у світ мистецтва. Створити атмосферу зацікавленості до роботи лялькового театру. Знайомити особливостями лялькового театру. Розвивати інтерес до роботи театру. Виховувати бажання “створювати казки”, займаючись у театрі.
2. Види лялькових театрів. Види ляльок. Ознайомити з видами театрів, видами ляльок; вчити тримати ляльку.Розвивати спостережли-вість, пам’ять, мислення, мовлення. Виховувати інтерес до театрального мистецтва.
3. Знайомство з театральною лексикою, з професіями людей, які працюють в театрі (режисер, художник-декоратор, актор, реквізитор). Знайомити з театральною лексикою, з професіями людей, які працюють в театрі, особливостями кожної професії; довести необхідність співпраці багатьох людей для досягнення однієї цілі.Розвивати мислення, пам’ять, мовлення, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати товариськість, почуття взаємодопомоги.
4. Екскурсія в ляльковий театр міста або іншої школи. (Бесіда перед виставою з постановкою конкретних завдань. Обговорення.) Провести екскурсію в ляльковий театр міста або іншої школи, ознайомити з особливостями кріплення декорацій, з різними ширмами, закріпити знання про види ляльок. Дати завдання дітям: звернути увагу на те, як актори представляють своїх героїв. Як пересувались ляльки, як вони з’являлись, як зникали?І т. д. Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, естетичні смаки. Виховувати бажання “вчитися створювати казку”.
Тема Підготовка лялькової вистави (28 годин)
1. Робота над вибраною п’єсою. Виразне читання і бесіда за вибраною п’єсою. Провести бесіду за змістом п’єси, дослідити, які характери в героїв, визначити, як передати характер образу, які декорації можна підібрати. Розвивати виразність, емоційність читання, мислення, мовлення; вміння передавати голосом своє відношення до героя, давати оцінні судження. Виховувати відповідальність за свої вчинки, товариськість.
2. Розподіл ролей. Читання п’єси учнями. Розподілити ролі п’єси, спробувати уявити себе на місці персонажу – обґрунтувати вибір саме такого голосу, тембру, сили голосу; зробити мовну партитуру тексту,Розвивати вміння читати в особах, доводити свою думку; виразність, емоційність читання; мислення, мовлення, пам’ять.Виховувати культуру мовлення і поведінки.
3-6 Репетиції за столом. Вчити дітей вживатися в роль, інтонацією передавати настрій персонажу, почуття, характер, сприяти вивченню слів п’єси.Розвивати вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати бажання допомагати іншим.
7-9 Виготовлення ляльок. Читання ролей. У процесі виготовлення ляльок, декорацій вчити учнів працювати з різноманітними матеріалами, інструментами; виготовити прості ляльки або оздобити ляльки, пошити одяг, підібрати аксесуари; продов-жувати працювати над читан-ням ролей.Розвивати винахідялько , кмітливість, конструкторські здібності, розуміння художньо-го образу; вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати інтерес до творчої діяльності.
10-11. Навчання роботі за ширмою. Вчити вдягати ляльку на руку. Виконувати кілька вправ: поворушити
головою ляльки, руками; вчити водити ляльку за ширмою на витягнутій руці; виконувати ускладнені завдання: лялька ходить по ширмі, зупиняється, ворушить головою, руками, звертається до дітей, супроводжуючи слова рухами. Розвивати вміння тримати ляльку, виконувати нею рухи, водити ляльку за ширмою; мислення, пам’ять, уважність. Виховувати впевненість у своїх можливостях.
12-14. З’єднання дій ляльок зі словами ролі п’єси. Індивідуальна робота. Вчити з’єднувати дії ляльок зі словами ролі, відпрацьовувати індивідуально, в парах.Розвивати мислення, пам’ять, увагу, вміння передавати діями, голосом почуття, вміння працювати в парах. Виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги.
15-16. Виготовлення декорацій. Репетиції за ширмою. Вчити виготовляти прості декорації, обґрунтовувати, захищати свою думку, підбирати декорації, репетирувати за ширмою в парах, в групах.Розвивати мислення, фантазію, вміння працювати за ширмою. Виховувати естетичні смаки, працьовитість, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
17-18. Репетиції за ширмою. Закріплення методики ляльковедення. Продовжувати репетирувати за ширмою індивідуально, в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, закріплювати методику ляльковедення. Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах.
19-20. Репетиції за ширмою. Індивідуальна робота. Продовжувати репетирувати за ширмою в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, вдосконалювати методику лялько ведення, здійснювати індивідуальну допомогу (при потребі).Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання до самовдосконалення.
4 клас (24 години)
№ Зміст Мета
Тема Вступ (3 години)
1. Ляльковий театр – особливий вид мистецтва. Ввести учнів у світ мистецтва. Створити атмосферу зацікавленості до роботи лялькового театру. Знайомити особливостями лялькового театру.Розвивати інтерес до роботи театру. Виховувати бажання “створювати казки”, займаючись у театрі.
2. Види лялькових театрів. Види ляльок. Повторити знання про види театрів, видами ляльок; тримати ляльку.Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, мовлення. Виховувати інтерес до театрального мистецтва.
3. Екскурсія в ляльковий театр міста або іншої школи. (Бесіда перед виставою з постановкою конкретних завдань. Обговорення вистави.) Провести екскурсію в ляльковий театр міста або іншої школи, ознайомити з особливостями кріплення декорацій, з різними ширмами, закріпити знання про види ляльок. Обговорити переглянуту виставу, виявити позитивні сторони і недоліки, причини їх виникнення; врахувати їх у роботі театру, вчити планувати роботу, вносити зміни у роботу театру, враховуючи побажання гуртківців.Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, естетичні смаки, вміння висловлювати, доводити свою думку, переконувати співрозмовників.
Виховувати бажання “вчитися створювати казку”, впевненість у своїх силах.
Тема Підготовка лялькової вистави (18 годин)
1. Робота над вибраною п’єсою. Виразне читання і бесіда за вибраною п’єсою. Провести бесіду за змістом п’єси, дослідити, які характери в героїв, визначити, як передати характер образу, які декорації можна підібрати;Розвивати виразність, емоційність читання, мислення, мовлення; вміння передавати голосом своє відношення до героя, давати оцінні судження.
Виховувати відповідальність за свої вчинки., товариськість.
2. Розподіл ролей. Читання п’єси учнями. Розподілити ролі п’єси, спробувати уявити себе на місці персонажу – обґрунтувати вибір саме такого голосу, тембру, сили голосу; зробити мовну партитуру тексту. Розвивати вміння читати в особах, доводити свою думку; виразність, емоційність читання; мислення, мовлення, пам’ять. Виховувати культуру мовлення і поведінки.
3-4 Репетиції за столом. Закріплювати вміння дітей вживатися в роль, інтонацією передавати настрій персонажу, почуття, характер, сприяти вивченню слів п’єси.Розвивати вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати бажання допомагати іншим.
5-6 Виготовлення ляльок. Читання ролей. У процесі виготовлення ляльок, декорацій вчити учнів працювати з різноманітними матеріалами, інструментами; виготовити прості ляльки або оздобити ляльки, пошити одяг, підібрати аксесуари; продовжувати працювати над читанням ролей. Розвивати винахідялько , кмітливість, конструкторські здібності, розуміння художнього образу; вміння читати текст в особах, виразність, емоційність мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати інтерес до творчої діяльності.
7-8. Робота за ширмою. Закріплювати вміння виконувати вправи: ворушити головою ляльки, руками; водити ляльку за ширмою навитягнутій руці; виконувати ускладнені завдання: лялька ходить по ширмі, зупиняється, ворушить головою, руками, звертається до дітей, супроводжуючи слова рухами. Розвивати вміння тримати ляльку, виконувати нею рухи, водити ляльку за ширмою; мислення, пам’ять, уважність. Виховувати впевненість у своїх можливостях.
9-10 З’єднання дій ляльок зі словами ролі п’єси. Індивідуальна робота. Вчити з’єднувати дії ляльок зі словами ролі, відпрацьо-вувати індивідуально, в парах.Розвивати мислення, пам’ять, увагу, вміння передавати діями, голосом почуття, вміння працювати в парах. Виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги.
11-12. Виготовлення декорацій. Репетиції за ширмою. Вчити виготовляти прості декорації, обґрунтовувати, захищати свою думку, підбирати декорації, репетирувати за ширмою в парах, в групах.Розвивати мислення, фантазію, вміння працювати за ширмою. Виховувати естетичні смаки, працьовитість, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
13. Репетиції за ширмою. Закріплення методики ляльковедення. Продовжувати репетирувати за ширмою індивідуально, в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, закріплювати методику ялько ведення.Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах.
14. Репетиції за ширмою.Індивідуальна робота. Вдосконалення методики ляльковедення. Продовжувати репетирувати за ширмою в групах, в парах, репетирувати окремі епізоди, вдосконалювати методику ялько ведення, здійснювати індивідуальну допомогу (при потребі).Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання до самовдосконалення.
15-16. Музичне оформлення п’єси. Репетиції за ширмою. Підібрати відповідну музику до п’єси, оформити п’єсу музично, підібрати відповідні музиці рухи лялькам, продовжувати репетирувати за ширмою окремі уривки п’єси. Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, увагу, музичні здібності, вміння доводити свою думку. Виховувати естетичні смаки, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
17. Репетиції за ширмою всієї вистави. Розподіл технічних обов’язків. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, розподілити технічні обов’язки, вчити правильно виконувати технічні дії для покращення вистави, добиватися цілісності вистави. Розвивати вміння виконувати технічні обов’язки, техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати почуття взаємодопомоги.
18. Генеральна репетиція. Репетирувати всю виставу, добиватися її цілісності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати бажання до співпраці, відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
Тема Підсумкова (3 години)
1. Вистава. Підвести підсумок роботи – показати виставу, сприяти практичному застосуванню теоретичних знань, вмінь та навичок лялько ведення, акторської гри, музичності. Розвивати техніку ляльковедення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
2. Обговорення вистави. Обговорити виступ дітей, виявити допущені помилки, причини їх виникнення, похвалити дітей за найбільш вдалі епізоди, показати роль кожної дитини для успішного виступу.Розвивати оцінні судження, самооцінку, мислення, мовлення. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання долати перешкоди, покращувати свою діяльність.
3. Вистава. Повторно показати виставу, намагатися виправити помилки, допущені у попередній виставі, виявити доцільність проведеної “роботи над помилками”, підвести підсумки вистави, всієї проробленої роботи. Розвивати самоконтроль, спостережливість, увагу. Виховувати впевненість у своїх силах.
4. Підсумкове заняття. Виявити доцільність проведеної “роботи над помилками”, підвести підсумки вистави, всієї проробленої роботи, поставити завдання на наступний рік, виявити думку і бажання дітей щодо роботи лялькового театру наступного року.Розвивати мислення, мовлення, пам’ять, оцінні судження, само оці-нку, початкові вміння планувати свою роботу. Виховувати творчість, впевне-ність у своїх силах.
Наставництво (16 годин)
1-4. Парні заняття. Репетиції за ширмою. Індивідуальна робота. Продовжувати репетирувати за ширмою в групах, в парах (молодший і старший гуртківець), репетирувати окремі епізоди, вдосконалювати методику лялько- ведення, здійснювати індивідуальну допомогу (при потребі).Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, спостережливість. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання до самовдоско-налення.
5-8. Парні заняття.Музичне оформлення п’єси. Репетиції за ширмою. Підібрати відповідну музику до п’єси, оформити п’єсу музично, підібрати відповідні музиці рухи лялькам, продовжувати репетирувати за ширмою окремі уривки п’єси, здійснювати наставницьку роботу. Розвивати техніку роботи за ширмою, мислення, пам’ять, увагу, музичні здібності, вміння доводити свою думку. Виховувати естетичні смаки, відчуття значимості кожної дитини для загальної справи.
9-12 Парні заняття. Репетиції за ширмою всієї вистави. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, добиватися цілісності вистави.Розвивати оцінні судження, вміння оцінювати свою роботу, техніку лялько ведення, пам’ять. Виховувати естетичні смаки.
13-15 Парні заняття.Репетиції за ширмою всієї вистави. Розподіл технічних обов’язків. Репетирувати всю виставу, виявляти помилки, сприяти їх усуненню, розподілити технічні обов’язки, вчити правильно виконувати технічні дії для покращення вистави, добиватися цілісності вистави.Розвивати вміння виконувати технічні обов’язки, техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати почуття взаємодопомоги.
16 Парні заняття.Генеральна репетиція. Репетирувати всю виставу, добиватися її цілісності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати бажання до співпраці, відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
Тема Підсумкова (8 годин)
1. Вистава молодших гуртківців Підвести підсумок роботи – показати виставу, сприяти практичному застосуванню теоретичних знань, вмінь та навичок лялько ведення, акторської гри, музичності.Розвивати техніку лялько ведення, пам’ять, мислення, спостережливість, увагу. Виховувати відчуття значимості кожної дитини для досягнення очікуваного результату..
2. Обговорення вистави. Обговорити виступ дітей, виявити допущені помилки, причини їх виникнення, похвалити дітей за найбільш вдалі епізоди, показати роль кожної дитини для успішного виступу.Розвивати оцінні судження, самооцінку, мислення, мовлення. Виховувати впевненість у своїх силах, бажання долати перешкоди, покращувати свою діяльність.
3. Вистава. Повторно показати виставу, намагатися виправити помилки, допущені у попередній виставі.Розвивати самоконтроль, спостережливість, увагу. Виховувати впевненість у своїх силах.
4. Обговорення вистави. Виявити доцільність проведеної “роботи над помилками”, підвести підсумки вистави.Розвивати мислення, мовлення, пам’ять, оцінні судження, само-оцінку, початкові вміння планувати свою роботу. Виховувати творчість, впевне-ність у своїх силах.
5-7. Створення п’єси. Написання казок учнями. Обговорення написаного. Придумати сюжет для вистави, створити казки, обговорити їх, виз-начити спрямованість сюжетної лінії, працювати над створенням п’єси.Розвивати, мислення, творчість, мовлення. Виховувати бажання творчо працювати, виховати інших (створюючи казки враховувати виховний момент).
8. Підсумкове заняття. Підвести підсумки вистави, всієї проробленої роботи, поставити завдання на наступний рік, виявити думку і бажання дітей щодо роботи лялькового театру наступного року.Розвивати мислення, мовлення, пам’ять, оцінні судження, самооцінку, початкові вміння планувати свою роботу. Виховувати творчість, впевненість у своїх силах.
Література
- Зіненко Н.. Через творчість – до особистості. // Рідна школа – 03. 2005 р., с. 28-29
- Караманенко Т.Н. Ляльковий театр – дошколятам. – Москва “Просвещение”, 1973 р.
- Орлова Ф. М., Соковніна О.М. Нам весело. – Москва “Просвещение”, 1965 р.
- Семьонова. Навчання і виховання обдарованих – нелегка праця. // Обдарована дитина – №1, 2001р.
- Сорока Г.І. Сучасні виховні системи та технології. – Харків “Ранок”, 2002
- Уфімцева С.. Особливості творчого розвитку молодшого школяра. // Рідна школа – 02. 2006 р. – с. 65
- Ящук С. Розвиток творчого потенціалу учнів в процесі проектно-технологічної діяльності. // Рідна школа – 04. 2004 р. – с. 9
|