Головна » Статті » Мої статті

Pозвитoк творчих здібностей
 
 
І. Диференціація навчання – передумова розвитку творчих здібностей учнів
 
   
 
         Дуже важливо, коли дитина вільно почувається на уроках, працює у міру своїх можливостей.  У своїй роботі широко запроваджую диференціацію навчання – таку організацію роботи на уроці, коли учням пропонуються в певній системі посильні завдання різної складності, цим самим створює сприятливі умови для розвитку й навчання кожного.
 
Прийшовши до школи, діти мають різний рівень готовності до навчання. Вивчивши можливості дітей – почала запроваджувати диференціацію навчання. На уроках математики це можуть бути навіть додаткові питання (Яке число більше? Чого більше? Чому? На скільки?).
 
На уроках, навчання грамоти – ця робота дещо ускладнюється, оскільки у класі завжди є учні, які читають на рівні високих досягнень, читають по складах, знають тільки букви і зовсім не знають букв.
 
Уроки навчання грамоти, а пізніше й читання не можна переоцінити. Адже читання – основа всього подальшого навчання. Тому на таких уроках пропонувала завдання для варіанта “А” – читаючих дітей, варіанта “Б” – читаючих по складах і варіанта “В” – не читаючих. Для диференціації використовувала і “Буквар” Прищепи К.С. (прекрасний буквар для здійснення диференціації) і “Супутник Букваря.” Виконуючи одне завдання, давала сильнішим дітям додаткові завдання типу: прочитайте односкладові слова, 2-3 складові і т.д. А скільки було радості у кожної дитини, коли помічався її найменший прогрес і схвалювався перед усім класом. Відзначалися учні не тільки кращі читачі, а й ті хто багато працює. Така робота дала результат. Маючи 8 читаючих дітей “А” на початку навчального року, на кінець 1 класу: 3 учні читали на рівні 4 класу, 25 учнів – на високому рівні, 4 учні – на достатньому. А у 3 та 4 класах рейтинг класу з предмету 10 – 11 балів. Причому 22 учні читали більше 100 слів за хвилину.
 
Необхідними умовами застосування диференціації є: –визначення готовності до шкільного навчання;
 
– інтерес дитини до знань (мотивація діяльності); ті предмети, де діти бачать результат своєї праці – трудове навчання, образотворче мистецтво -найулюбленіші. Тому кожну діяльність потрібно мотивувати;
 
– вміння дітей самостійно працювати.
Початковий етап – завдання з мірою допомоги:
 
= завдання з додатковою конкретизацією (малюнок, схема, креслення) ~ завдання з допоміжними вправами (подібні, але легші), вказівка на прийоми розв’язання, навідні питання.
 
Розподільність завдань за ступенем складності (завдання, що вимагають різної глибини узагальнень і висновків; завдання репродуктивного і творчого характеру) і самостійності (завдання однакової складності, але різна міра допомоги).
 
Види диференціації:
 
– багаторазове пояснення на уроках мови, математики1 етап – працюють з учителем високий рівень Виконай за зразком
2 етап – працюють з вчителем високий рівеньдостатній рівень Виконай самостійно Виконай за зразком
З етап високий рівеньдостатній рівень середній рівень Творча робота Виконай самостійно Виконай за зразком
 
 
Пояснення дітьми після кожного етапу.
 
– диференціація при АОЗ:високий рівень достатній рівень, середній рівень
самостійно виконай творче завдання: робота з вчителем
Визначити рід іменника 5-6 ім.
Відшукати назву неістоти.
Запитання до Н.в. і З.в.
Схема речення: На галявині ріс дуб.
 
 
-диференціація при вивченні нового матеріалу:
 
1 етап    Робота парами: виконати за зразком; виконати за підказкою;
 
відшукати помилку.
 
2 етап    Індивідуальна робота, вибір варіантів:
варіант завдання з підказкою;
варіант завдання без підказки.
-диференціація при закріпленні знаньвисокий рівень достатній рівень середній рівень
Основне завдання Міра допомоги 3 учителем 1 етап
Творче завдання Основне завдання Міра допомоги 2етап
Цікаве творче завдання Творче завдання Основне завдання Зетап
Спільне завдання 4егап
– диференціація при роботі над задачами 
Високий рівень Достатній рівень, середній рівень
Іетап Колективний аналіз задачі з підручника. Розв’язування задачі
2етап Самостійний запис розв’язку задачі. Колективний аналіз подібної задачі (змінено числові дані) Запис розв’язку з коментуванням.
Зетап Самостійне розв’язування подібної задачі Колективний аналіз подібної задачі (змінено сюжет задачі). Самостійний запис розв’язку задачі.
4етап Творче завдання Самостійне розв’язування подібної задачі
-диференціація, як додаткове завдання до основного
Високий рівень Достатній рівень, середній рівень
1 етап Пояснення вчителя. Виконання основного завдання
2етап Виконання основного завд. Пояснення вчителем основного завдання
Достатній рівень Середній рівень
Зетап Виконання додаткового завдання Виконання основного завдання. Пояснення вчителем основного завдання.
4етап Виконання додаткового завдання. Виконання основного завдання.
Декілька додаткових творчих завдань.
-диференціація домашніх завдань:
 – рівень складності (можливість вибору д/з: )
= за обсягом;
= за складністю;
– групові домашні завдання:
= скласти кілька простих задач для усної лічби;
= математичний диктант;
= дібрати загадки до уроку;
= скласти задачі за виразами.
– конструювання домашніх завдань:
= вибери приклади на додавання;
= склади і розв’яжи подібну задачу;
= знайди на сторінці підручника задачі, які можна розв’язувати усно;
= № задачі, які можеш розв’язати.
– тривалі за строко виконання домашні завдання:
= самостійно вивчи новий матеріал, щоб пояснити товаришам; =добери відомості з додаткових джерел;
= проект;
– періодичне звільнення від домашніх завдань.
-диференціація у виправленні помилок:
= у роботах слабших учнів виправляю помилки;
= у роботах середніх учнів помилку підкреслюю двома рисками, а виправлення пропоную дитині, і обов’язково вимагаю виконання роботи надпомилками;
= у роботах сильних учнів на полях, де є помилка, ставлю паличку,
диференціація на уроках розвитку зв’язного мовлення.
   Уроки української мови сприяють розвиткові зв’язного мовлення. Діти вчаться складати твори, писати перекази. Саме тому запровадження диференційованого підходу на уроках розвитку зв’язного мовлення забезпечує розвиток творчих здібностей учнів в залежності від їх задатків, полегшує процес навчання і творчості, створює ситуацію успіху.
Наприклад:
УРЗМ №16 Складання автобіографіїПитання Зразок
1. Прізвище, ім’я Іваненко Ганна
2. Де народилася? м Шепетівка
3. Коли народилася? 1 квітня 1986 р.
4. Ім’я, по-батькові тата і мами Іваненко Іван Іванович, Іваненко Марія Іванівна
5. Де працюють батьки? Батько працює на заводі “Ватра” слюсарем. Мати – вихователем дитячого садка № 12
6. Чи є в сім’ї брати, сестри. Назви Брат Петро, 1986 р., сестра Ірина, 1989 р.
7. У якому році ти пішов у школу? 1992 р.
8. Які доручення виконуєш в класі? Квітникар
9. Твоя домашня адреса 30400 м. Шепетівка, вул. Київська 7, кв. 27.
 
Достатній рівень             На основі анкети запиши автобіографію.
Високий рівень   На основі анкети запиши автобіографію. Доповни автобіографію даними про свою школу, клас, нагороди за гарне навчання, поведінку.
       Найголовніше те, що диференціацію можна починати з будь-якого класу. А  коли кожна дитина зможе працювати на рівні своїх можливостей, тоді вона зможе проявити свої природні задатки, свою творчість.
 ІІ. Розвиток творчих здібностей – шлях до формування цілісної гармонійно розвиненої особистості
                                                                                                                            Учителю, який легкий твій труд,                                                                                                                       Коли дитячі очі світяться завзяттям.                                                                                                                    Все хочуть вміти, все бажають знати,                                                                                                                       Тоді, учителю, легкий твій труд.
                                                         Павліна Савчин
 
         Як важливо не погасити в дитячих очах цей вогник. Дитина переступає поріг школи, вона відкриває для себе багато нового, незвіданого, завдяки своїм здібностям. Але отримуючи певний багаж знань, отой вогник у багатьох погасає. А допомагає зберегти його – розвиток творчих здібностей учнів. Тому саме ця проблема –  є проблемою, я вважаю,  всіх вчителів початкової школи.
       Використання в системі творчих завдань на уроках, стратегії пошуку аналогів та комбінаторних дій, елементів театральної педагогіки, різноманітних методів і прийомів, враховуючи вікові та індивідуальні особливості учнів, спроможне забезпечити розвиток всіх учнів без винятку. А починати потрібно з 1 класу.
        Для розвитку творчих здібностей учнів я використовую:
Метод гри.
Провідною діяльністю дітей 6-7-річного віку є гра. Гра – це “чарівна паличка”, з допомогою якої можна навчити дитину читати, писати, і, головне, мислити, винаходити, доводити. Важливо, щоб гра захоплювала і була доступною, щоб у ній був елемент змагання, якщо не з кимось, то, принаймні, з самим собою. Ігри створюють умови для кращого пізнання дітьми себе і людей, взаємодії людини з навколишнім світом, усвідомлення зв’язків з природою, сім’єю, родичами, з самим собою, визначення поведінки в життєвих ситуаціях. У грі формується довільність діяльності, вольових зусиль: як би дитина не хотіла б виконувати завдання, у грі вона робить це із задоволенням. Саме у грі виявляються і розвиваються різні сторони особистості, задовольняються різні інтелектуальні і емоційні потреби, формується характер. Так, на уроках навчання грамоти прикладом навчальної гри є гра “День і ніч” – називаю звуки (коли “Ніч”), при слові “День” – діти кажуть слова утворені із цих звуків.
                  Поєднуючи гру та навчання, використовую навчальні ігри “Розумові розминки”:
гра “Чому так трапилось?” (мова, природознавство):Річка вийшла із берегів і затопила навколишні луки)
гра “Висновок” (математика): Петрик старший за Марійку, а Марійка
старша за Миколку. Хто найстарший? Наймолодший ?
– гра “Рахуємо разом”: кожен гравець називає число, дію або відповідь, утворює приклад;
гра “Що за пташка?” : Закресливши однакові букви, маємо: д, т, е, я, л. Складаємо слово: дятел.
а е м б
Д а б л
т б я м
 – гра “Утвори слово
”Вино- хід
Куле- плав
Пішо- ірад
Паро- мет
      Організовуючи ігри у вигляді змагань, активізую весь клас. Використовуючи в своїй роботі інтерактивні методи “Ажурна пилка”, “Займи позицію”, “Kase – метод”, “Прес”, організовую «ігри»: «Мікрофон», «Акваріум», «Карусель». Методи інтерактивного навчання дають змогу швидко активізувати пошуково – пізнавальну діяльність учнів, максимально розкрити їх таланти.
         Розвиток творчих здібностей на уроках мови здійснюю і через запровадження нових видів диктантів: дистанційного (інтерактивна робота) та диктанту-дубля.
 
Дистанційний диктант – це навчальний словниковий диктант, вид інтерактивної роботи на уроці. Зміст такого диктанту записаний на папері і розміщений на дошці. Учні по черзі підходять до дошки, зачитують слово мовчки, потім диктують його для всього класу.
 
Так учні вчаться ще й правильної орфоепічної вимови. Після написання і перевірки диктанту пропоную ряд творчих завдань. Тому зміст диктантів розроблений з урахуванням подальшої творчої роботи. (Див. додаток 1)
Метод мозкового штурму – керування процесом творчості з боку вчителя, спрямоване на активізацію творчої думки. У початкових класах частіше запроваджуються проблемні ситуації на уроках, починаючи з 1 класу. Намагаючись на кожному уроці в 3- 4 класах створювати проблемні ситуації, спланувати діяльність учнів так, щоб вони не тільки розвивали свою творчу індивідуальність, а й вивчали власні можливості. При цьому намагаюся довести до свідомості дітей головні принципи психодіагностики:
загальна талановитість. Неталановитих людей немає, а є зайняті не своєю справою;
якщо у вас щось виходить гірше, ніж у інших, – отже, повинно щось вийти краще. Шукайте; не помиляється той, хто нічого не робить. Кожна людина має право на помилку; неминучість змін. Жодне судження про людину не може вважатися остаточним.
           Ці принципи є своєрідним стимулом діяльності учнів, що допомагають відповісти на запитання: „Хто я?”; „Чого я хочу?”; „Що я можу?”. При такій організації навчання у вчителя немає потреби штучно підтримувати інтерес: він виникає в ході проблемно – пошукової продуктивної діяльності.
Метод мозкового штурму використовую тоді, коли діти абсолютно не мають ніякого уявлення про предмет, вони висловлюють свої думку, обґрунтовують, а вже потім робимо висновок. (Магічний трикутник, квадрат. Площа. Вимірювання площі.)
Метод контрольних запитань – полегшує процес творчості. Він дозволяє утримувати загальну логіку оповідання або казки.
–         Хто це був ?
–         Який він був?
–         Куди пішов?
–         Кого зустрів?
–         Що йому сказали?
–        Що він відповів?
–        Як він відповів?
–        Як він відреагував?
–         Чим все закінчилось?  Висновок.
Ускладнення: – Як можна по-новому застосувати предмет?
Що буде, якщо замінити з якого виготовлено предмет?
Що буде, якщо змінити колір? …
Метод фокальних об’єктів.
Назва методу пішла від слова “фокусуватися” (концентрація уваги на будь-якому об’єкті). Перед дітьми він постає начебто у фокусі фотоапарата (чітко, ясно, у найрізноманітніших проявах) вибираємо і інший об’єкт. Потім “приміряємо” ознаки цих предметів до нашого об’єкта. Несподівані сполучення цих ознак з об’єктом, що вивчається, дозволяють роздивитись його з різних, часом незвичних сторін. При вивченні поняття прямого і переносного значення слів пропоную дітям об’єкт “ріка” поєднати з властивостями об’єкта “молотка”. Молоток – залізний, великий, важкий, легкий, гарний і т.д. Залізна ріка – розплавлена сталь на заводі; велика ріка – Дніпро в Україні; важка ріка – так називають маршрут водні туристи, працівники водного транспорту, сплавники лісу. Метод фокальних об’єктів занурює дитину в ситуацію дослідництва, пробуджує пізнавальну активність, цікавість до об’єкта.
Стратегію пошуку аналогів:
слова, що починаються (закінчуються) на вивчений звук;
слова з префіксом пре-, при-;
словосполучення іменника з прикметником;
складання текстів за калькою;
приклади на суму…;
задачі на суму двох добутків;
диктант-дубль і т. д.
 
  Диктант-дубль – вид творчого диктанту.
На початковому етапі вчу дітей добирати приклади до правил:
«1. Запиши 2 іменники;
Запиши 2 прикметники.
Запиши 2 дієслова» і т.д.
Якщо диктант проводиться на закріплення матеріалу, коли ще не достатньо сформовані уміння й навички, то доцільно перевіряти диктант після виконання завдань кожного пункту.
У II семестрі 3 класу та у 4 диктант-дубль проводжу так: диктую слово на вивчену орфограму, а діти підбирають свої приклади на цю ж орфограму.
6. Стратегію комбінаторних дій:
таблиці- тренажери;
гра « Утвори слово » (рис – сир);
123    321
таблиці:
Скласти приклади:– 3 6 4 1
7
2
5
– Утвори слово, яке починається на 1 чи на 8: а е 0
Б 1 2 3
В 5 6 7
Г 9 10 11
   на уроках природознавства):X 5 6 7
2 С А Г
3 0 Н Щ
4    д Р і
Опади
Використовую приклади: 2×5, 3×6, 4×7, 2×7.
Відшукуючи відповіді, діти складають слова: сніг, дощ і т.д.
– анаграми Едигея:
гра « Знайди зайву букву »о
– анаграма в реченні – дзеркальні речення:
Хлопці ШПІЛИ ловити рибу. Хлопці пішли ВОЛИТИ рибу.;
– анаграма у тексті – одне слово – одне речення:
Прийшла СНАВЕ. Прилетіли ХАПТИ.;
–гра_  “ Крученики”
За схемами складаємо речення:
                Весна
             .  Прийшла весна.
           .    Прийшла довгожданна весна.
                              _ _ _                                                        . 
                         У сад прийшла довгожданна весна.
– нові задачі Едигея: 
Підібрати фігури, які відповідають словам: морква,капуста, салат. Чому?
Капкани.
– «Хвилинки ерудитів» у 2 класі:
Найшвидше з усіх рослин росте …
Прочитайте речення (не речення). Чому?
– читання “Незнайко” і т.д.
Творчі завдання на уроках ( римування, слів віршів):
–   на першому етапі: – гра “Добавлянка”:
Сонце стукає в віконце,
Ти не спи, як сходить….
пізніше: – складання чистомовок: До-до-до-…………….. гніздо.
підбір слів, що римуються: кішка – (мишка), малина—(калина), (дівчина).
складання віршиків за поданими римами: сонце віконце,
грає,            звеселяє.
– самостійне складання віршованих рядків.
Оскільки, навчання в 1 класі – найважчий та найвідповідальніший період в житті учня, з метою розвитку творчих здібностей розробила інтегрований міні-посібник «Щоденник першокласника Хмельницької області» (Матеріал додається)
У кожному класі початкової школи програма з української мови передбачає вивчення слів, правопис і вимову яких потрібно запам’ятати. Поєднавши цю роботу із розвитком творчих здібностей, вчитель спроможний домогтися не «зазубрювання» слів, а свідомого запам’ятовування, через систему вправ, ребусів. Розробила систему вправ і карток, ребусів для здійснення  роботи у 1-4 класах над словами, призначеними для запам’ятовування у цих класах і визначеними програмою.
(Виділені ненаголошені [е], [и] вимовляються з наближенням до [и], [е]. Підкреслене слово має подвійний наголос.) Принципи побудови ребусів у деяких словах змінені, що сприятиме розвитку мислення, вміння аналізувати. Дітям пропонується:
– ребус до виучуваного слова (демонстраційна картка). Для 1 класу рекомендую таблиці-ребуси, картки із словами (словниковими), схему-підказку до звукового складу слів, «Довідкове бюро». Це дасть змогу організувати вчителю самонавчання, самоперевірку вже на першому році навчання.
У рубриці «Пофантазуй» дітям пропонується самостійно скласти ребуси до слів.
Для пояснення лексичного значення словапропонується:
«Довідкове   бюро»   –   вказівка   сторінки   «Тематичного   словника   школяра» К.С.Прищепи (для вироблення вміння працювати із словником.);
& — звернення до витоків слова;
О — спільнокореневі слова;
Ý – синоніми;
<=> —антоніми;
  z  — фольклорний віночок (прислів’я, приказки, скоромовки, прикмети);
  B -загадки;
  ¢ -(віконце для допитливих) = коли так кажуть? (пояснення стійких фразеологічних зворотів, висловів).
J – творчі завдання, пофантазуй; це цікаво!
 Вправи для закріплення грамотності, розвитку зв’язного мовлення:
°     встав пропущені букви;
°     добери перевірні слова;
°     поділи слово на склади і для переносу;
°     зроби звуковий аналіз слова;
°     добери до слова його ознаки;
°     постав запитання до слова;
°     запиши відгадку;
°     з букв слова запиши інші слова;
відшукай ноту у слові;
°     склади речення;
°     встанови зв’язок слів у реченні;
°     розбери слово за будовою;
°     постав іменник у родовому відмінку однини;
°     розбери слово як частину мови (порядок морфологічного розбору додається);
è   – перевір себе (до того завдання, після якого стоїть).
Ці завдання пропонуються як для вчителя для полегшення його роботи, так і для дітей (для організації самостійної та індивідуальної роботи). Завдання підібрані згідно програмових вимог і охоплюють весь курс української мови початкових класів.
Використання даного матеріалу на уроках допоможе і вчителю, і учням, зробить цю роботу цікавою і захопливою.
“Словникова робота у 2 класі” друкувалася в журналі “Початкове навчання і виховання” № 27-28 2004 року (третя премія журналу у конкурсі “Стань нашим автором” за 2004 рік у рубриці “Найкраща стаття проблемного характеру”).  У 2005 році вийшли в світ посібник “Словникова робота в 3 класі” та робочий зошит “Словникова робота в 4 класі”. (Матеріал додається)
Як різновид творчих завдань на уроках запроваджую творчі проекти. 
   Учні 3 і 4 класах є слухачами МАН. Разом з ними готую реферативні роботи до конкурсу-захисту наукових робіт. У 2004-2005 навч. році перемогу в такому конкурсі здобули третьокласники  Полюшкевич Іван  (І місце, секція мистецтвознавства) та Спекторук Віталій (ІІ місце, секція історії). У 2005-2006 роках переможців було вже 4: Онопрійчук Марина (І місце, секція природознавства), Козенко Валерія (І місце, секція історії), Чайка Ольга
(ІІ місце, секція психології), Лозіцький Артур (ІІІ місце, секція техніки).
  Як результат: кожен учень мого класу навчається на рівні своїх можливостей, займається улюбленою справою, розвиває свої здібності.
 ІІІ. Елементи театральної педагогіки. Розвиток творчих здібностей у позакласній роботі.
Розвиток творчих здібностей на уроках здійснюю і через елементи театральної педагогіки. Причому починаю вже з першого класу залучати учнів до цього виду діяльності.
Якщо говорити про розвиток творчих здібностей на уроках української мови, треба додати, що така робота проводиться і позаурочний час. Робота у класі лялькового театру виконує і ті завдання, які ставить перед собою навчання української мови у школі. Одним з них є розвиток мовлення, інтонування творів і т.д. Саме цей вид діяльності забезпечує моральне та естетичне виховання.
                 Будь-який вид діяльності повинен містити елементи творчості. Для того, щоб здатність до творчості не залишалася лише в пасивному стані, щоб отримати певні результати, потрібен постійний стимул, двигун, котрий буде активізувати творчість. Таким двигуном можуть стати на уроках проблемні ситуації, елементи театральної педагогіки, цікава та практично значуща мотивація навчального процесу, в позаурочний час – гуртки, конкурси, олімпіади, змагання тощо. Вже декілька років у нашій школі у кожному класі організовується такий вид творчої діяльності як колективна творча справа.
Колективна творча справа (КТС) — спільний пошук кращих рішень життєво важливих завдань, тому що робиться спільно з дітьми і дорослими — виконується, організовується, задумується, вирішується, оцінюється.
Обравши в 2 класі КТС ляльковий театр, юні театрали ставали неодноразовими учасниками обласного конкурсу художньої самодіяльності, а у 2006 році вперше стали учасниками обласного фестивалю лялькових колективів.
В початкових класах ляльковий театр має переваги над інсценізацією, декламуванням. Саме тут мають змогу розкриватися здібності дітей, особливо сором’язливих, певною мірою закомплексованих. Діти, готуючись до лялькової вистави, випробовують себе як актори, художники, співаки, музиканти, їх діяльність — це нові відкриття для себе: розуміння авторського задуму, виявлення свого ставлення до зображуваного.
Підготовка і показ лялькової вистави — це інтегроване заняття, воно синтезує різноманітні знання та вміння дітей, сприяє розвитку їхніх творчих здібностей.
Колективна творча справа — це конкретне втілення багатогранної громадської турботи в єдності трьох її сторін: практичної, організаторської, виховної, творчий проект. Мною розроблені “Методичні рекомендації щодо організації КТС – лялькового театру у початкових класах” (див. додаток 2)
Намагаюсь проводити виховні заході оригінальні, спрямовані на розвиток. Пишу сама сценарії, заохочую дітей не тільки до співпраці, а й до самостійного «створення заходу», проведення його (див.  Розвиток творчих здібностей у позакласній роботі).
 ІV. Необхідні умови для розвитку творчих здібностей учнів
Не менш важливим для реалізації природних здібностей є психологічний клімат на уроці, ставлення вчителя до успіхів і помилок дитини. Атмосфера толерантності, доброзичливості, творчості стимулює розвиток вільно мислячої, творчої особистості.
Виховання успіхом
 
Успіх чи то в роботі, чи то в навчанні приносить радість, задоволення, спонукає до подальших досягнень. Виховувати учнів потрібно успіхом. Намагаюсь підтримувати невстигаючого, хвалити за кожний, навіть незначний крок вперед. Важливу роль успіху підкреслював свого часу А. Сухомлинський: “Є успіх – є бажання навчатися. Це особливо важливо на першому етапі навчання – у початковій школі, коли дитина ще не вміє долати труднощі, де невдача стає справжнім горем”. Боротися за успіх у навчанні – означає вчити дітей вчитися, виховувати організованість, самостійність, відповідальність, дисциплінованість.
Інтерес дитини до знань
 Молодші школярі вчаться з інтересом тоді, коли навчальні дії стають для них особистістно значущі, тобто коли ними рухає пізнавальна потреба – знати, міркувати. Для цього вчитель спирається  на інтелектуальність і почуття дитини, позитивні емоції. З цією метою інколи мотивується навчальна діяльність необхідністю допомогти казковим героям розв’язати цікаві завдання, ставиться навчальне завдання у цікавій, несподіваній формі.
На тих уроках, де діти відразу бачать результат своєї праці і знають, що їх робота комусь потрібна, вони працюють із захопленням (на уроках трудового навчання, образотворчого мистецтва). Не дивно, що саме ці уроки часто найулюбленіші у школярів. Дещо інша ситуація на уроках мови, математики. Але й на ці уроки можуть завітати гості (казкові герої, жителі лісу…), а головне так поставити мету уроку, щоб діти зрозуміли для чого їм потрібні ці знання, у них виникне необхідність їх здобути. Часто на уроках створюю проблемні ситуації і діти самі творять урок, самі здобувають знання, а вчитель виступає в ролі диригента, тоді урок не тільки цікавий, але й  викликає у дітей гордість за свої знання, впевненість у собі.
Застосувую метод “перспективного випереджуючого навчання” Лисенкової С.М. Почати вивчення складної теми завчасно, – це і є та перспектива, яка допомагає уникнути відставання, дає повні та міцні знання, залишає час для творчого осмислення та розвитку індивідуальних здібностей дітей. Основні нововведення цього методу – коментоване управління та опорні схеми. Але для досягнення результату необхідно співпрацювати з батьками та постійно пам’ятати наскільки важливим для дитини є її успіх у навчанні.
Резерви навчального часу
Якщо роботу на уроці влаштовано правильно, то вчитель виконує ті завдання, які стоять перед ним. Починається все з чіткої організації початку року. Ще до початку уроку перевіряється черговими готовність до уроку, готується дидактичний матеріал, роздається на парти. Для чіткої організації роботи важливо передбачити скільки хвилин діти виконуватимуть певне завдання і враховуючи це, добирати посильні завдання, що будуть найбільш ефективні для засвоєння даної теми.
Надзвичайно важливе значення для щільності уроку має правильний вибір навчального матеріалу для досягнення його основної мети: обсяг матеріалу, послідовність його використання. Виконуючи  дані поради Логачевської С.П., вчитель має резерв часу для впровадження творчих завдань, а дитина має змогу розвиватися
СТВОРЕННЯ КЛАСУ-КАБІНЕТУ – ТВОРЧОЇ ЛАБОРАТОРІЇ
Чітка систематизація матеріалів в класі – кабінеті дає можливість швидко готувати все необхідне до уроку. Мій кабінет вже тричі ставав переможцем міського огляду-конкурсу навчальних кабінетів, двічі проводила екскурс в свою творчу лабораторію для вчителів міста.
У навчанні повинен відбуватися постійний взаємозворотний зв’язок.
Ефективність навчання визначається не тим, що вчитель намагався  дати учням, а тим,  як вони засвоїли знання, і яке в них виробилося ставлення до навчання. Вивчення нової теми супроводжується постійним контролем якості знань, умінь, навичок з боку вчителя. Своєчасна і об’єктивна інформація дозволяє бачити успіхи кожного учня.
На уроках доцільно використовувати діяльнісний підхід, при якому формування особистості може відбуватися тільки в діяльності. Ніякі знання послідовності виконання тих чи інших дій не можуть її сформувати. Учнів слід вводити в діяльність, створювати певні умови. Залучення учнів до пошуково-пізнавальної творчої роботи може тільки на основі педагогіки співпраці, педагогічної підтримки.
Реалізація внутрішніх джерел росту дитини здійснюється за таких умов:
природності, щирості вчителя;
сприйняття дитини такою, якою вона є;
емпатії, сензитивного ррзуміння, уміння оцінити дитину з її погляду,
емоційного контакту зі світом почуттєвого досвіду дитини.
      Створюючи постійно “ситуацію успіху”,об’єднавши все повагою до особистості дітей ми в змозі розкрити таланти, розвинути творчі здібності всіх дітей без винятку, виховати творчо працюючі особистості.
 
 
 
 Література
  1. Бабанський Ю.К., Поташник М.М. Оптимізація педагогічного процесу (В питаннях і відповідях) – К.1982
  2. Байбара Т.М. Диференційовані завдання на уроках природознавства. // Початкова школа, 1991р. №11 -С.33-36.
  3. Ганул О. Диференціація навчання // Початкова школа, 2000 р.,№10 – С. 11
  4. Гільбух Ю.З., Коробко С.Л., Кондратенко Л.О. Визначення психологічної готовності дитини до шкільного навчання // Початкова школа, 1988 р., №7 С.62- 70.
  5. Едигей В. Нове читання //// Початкова школа – 2000р. №5
  6. Заперченко А. Диференційований підхід до навчання учнів // Початкова школа – 2000р. №2 – С.5 7.
  7. Заперченко А. Диференційований підхід до навчання учнів // Початкова школа – 2000р. №5 – С.6
  8. Зинченко С.Н. Почему детям бывает трудно учиться? – К. -1990г.
  9. Зінченко Н.. Через творчість – до особистості. // Рідна школа – 03. 2005 р., с. 28-29
  10. Караманенко Т.Н., Караманенко Ю.Г. Кукольный театр. – М.:“Просвещение” – 1973 г.
  11. Коберник Г. Диференціація завдань на уроках математики // Початкова школа – 1999р. – №3 – С.25
  12. Король С. Психолого-педагогічні умови організації навчального процесу // Початкова школа-2000р. №12-С.15.
  13. Кумарина Г.Ф. Индивидуализация обучения слабоуспевающих школьников // Сов. Педагогика -1987 г. – С. 42-45
  14. Лисенкова С.Н. Когда легко учиться.- М.: Педагогика, 1985
  15. Логачевська С.П. Диференціація у звичайному класі – К.: Заповіт – 1998р.
  16. Логачевська С.П. Дійти до кожного учня – К.: Рад. школа – 1990р.
  17. Лук’яненко Ж.. Розвиток творчого мислення молодших школярів. // Обдарована дитина – № 5, 2002 р.
  18. Мельник В.В. Інтеракція в освітньому процесі.- Хмельницький, 2003.
  19. Орлова Ф.М., Соковникова Е.И. Нам весело. – М.:“Просвещение” – 1965 г.
  20. Смірнова М.. Індивідуалізація і диференціація процесу навчання. Ситуація успіху. // Відкритий урок.- № 19-20, 2002 р.
  21. Сорока Г.І. Сучасні виховні системи та технології. – Харків “Ранок”, 2002
  22. Сучасні шкільні технології.- К. “Редакціїї загальнопедагогічних газет”, 2004.
  23. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах – К.: Магістр -1997р.
  24. Тягур Р.С. Початкова школа і диференціація навчання //Початкова школа – 1991р. – №5 – С.49-50
  25. Уфімцева С.. Особливості творчого розвитку молодшого школяра. // Рідна школа – 02. 2006 р. – с. 65
  26. Федоров В.Д. Психологічні аспекти диференціації: теорія та практика. – Хмельницький, 1990р.
Категорія: Мої статті | Додав: lesyavintonyak2016 (09.06.2016)
Переглядів: 237 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar