Головна » Статті » Мої статті

Програма „Етика” в початкових класах 2006

Рецензенти:                   Кузмінська Л.В. – методист міськуо,  м. Шепетівка Хмельницької області

 

Укладачі:

Стецюк Н.В. – вчитель початкових класів ЗОШ №6, старший вчитель, вчитель вищої категорії

Кравчук Г.В. – вчитель початкових класів НВО №2, старший вчитель, вчитель вищої категорії

Каменєва Л.П. – вчитель початкових класів НВК №2, старший вчитель, вчитель І категорії

Щавінська О.Й. – вчитель початкових класів НВК №1, вчитель ІІ категорії

Накутна А.М. – вчитель початкових класів СЗОШ №2, старший вчитель, вчитель вищої категорії

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Висока культура поведінки по­трібна людині не менш ніж май­стерне володіння основами наук, професією.

Одним із основних завдань сучасної школи є формування у дітей загальнолюдських духовних цінностей та орієнтирів. Серед них — доброта, любов до ближніх, повага до нав­колишніх.

Мета курсу

Основною метою курсу «Етика» у початкових класах є створення умов для формування моральних цінно­стей і орієнтирів особистості, моральної культури і культури поведінки молодшого школяра.

Завдання вивчення етики в початковій школі:

  • розширювати, поглиблювати, систематизувати знання дітей про моральні норми і правила культурної поведінки;
  • поглиблювати знання учнів про людину та мо­ральні взаємини в суспільстві, основні моральні норми та цінності українського суспільства та люд­ства, правила етикету, правила культури поведінки;
  • формувати практичні вміння і навички культурної поведінки, турботливого ставлення до оточуючих людей, до природи;
  • розвивати вміння справедливо оцінювати свої і чужі вчинки, узагальнювати і нагромаджувати досвід моральної поведінки;
  • формувати позитивне ставлення й мотивацію до застосування моделей поведінки, орієнтованих на моральні цінності українського суспільства та
    людства в цілому;

• стимулювати пізнавальний інтерес учнів до етичного знання, до основ моральної культури.

Структура та зміст програми

Програмою передбачено вивчення курсу «Ети­ка» в 1-4 класах загальноосвітніх навчальних за­кладів.

Програма побудована за концентричним принципом, що дасть змогу не тільки зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 1до 4 класу, а й найповніше реалізувати між предметні зв'язки з уроками мови, читання, основ здоров’я, громадянської освіти, природознавства тощо.

Курс етики у початкових класах розроблений відповідно чинної програми з “Етики” у 5-6 класах і є пропедевтичним етапом до вивчення етики в середній і старшій ланці. Він структурований за таки­ми загальними тематичними блоками-розділами:

Вступ.

І.  Не одяг красить людину, а добрі діла.

ІІ. Дослухайся до голосу серця.

ІІІ. У людині має бути все прекрасним.

     Розділ Вступ має на меті ввести учнів у предмет “Етика”: у 1 класі - не називаючи термінів, опираючись на власний досвід дітей; у 2-3 - знайомлячи з термінами, у 4 класі - розкриваючи поняття “етики” як науки. У 3 і 4 класах розділ розширений темами “Національні традиції етикету” та  “Народні традиції етикету”, метою яких є розширити і узагальнити досвід дітей про

національний етикет, етикет різних народів, виховувати повагу до традицій, обрядів, звичаїв різних народів, розвивати вміння жити в мирі і злагоді з людьми різних національностей.

      І розділ Не одяг красить людину, а добрі діла має на меті визначити, чим керується людина у своїх вчинках та поведінці. Так у 1 класі він спрямований на розрізнення понять “добре” і “погано”, “добрі та погані вчинки”. У 2 класі визначаються і окреслюються суть категорій “добро і зло”, “ласка”, “жорстокість”, “байдужість”. У 3 класі тема “Людина починається з добра”

знайомить із “золотим” правилом моралі, духовними коренями добра. Тема “Який вчинок називається подвигом” передбачає  не тільки аналіз життєвих ситуацій, а й визначення моральних якостей людей, які здійснили подвиг, розуміння того, що в житті кожної людини є місце подвигу. У 4 класі розкриваються поняття “добро і доброчинність”, “моральність і аморальність”,  “саморегуляція”.

     ІІ розділ Дослухайся до голосу серця має на меті визначити, які правила визначають гармонію людини із собою та іншими людьми, і навчати користуватися цими правилами. У 1 класі ці правила узагальнюються на основі життєвого досвіду дітей. У 2-4 класах знання поглиблюються, на їх основі формуються вміння і навички співжиття в колективі, в сім’ї, гармонії із собою.

     ІІІ розділ У людині має бути все прекрасним у 1 класі передбачає не тільки знайомство з основними правилами культурної поведінки, мовного етикету, санітарно-гігієнічних вимог, а й здійснення практичних занять. У 2, 3 і 4 класі ці знання поглиблюються, на їх основі формуються вміння і навички поведінки. У 3 і 4 класах вивчаються теми “Етикет особливих випадків”, “Доречність одягу”, що дає змогу вчити культури поведінки, зовнішнього вигляду у різних ситуаціях.

    Тема “Секрети ввічливої людини” є підсумковою. Передбачає повторення, узагальнення знань і тестування у 3 і 4 класах або проведення уроку у вигляді свята, де б закріплювалися та узагальнювалися набуті знання та навички. Останній урок пропонується проводити у вигляді обговорення різних ситуацій, які можуть виникнути під час літніх канікул, спрямованих на вироблення навичок поведінки у життєвих ситуаціях.

 

     Програма передбачає засвоєння уч­нями на початковому рівні змісту основних етич­них понять та моральних категорій, що відбива­ють систему загальнолюдських та національних цінностей. У процесі опрацювання матеріалу кур­су вчитель має створити умови для розуміння та усвідомлення учнями таких основних етичних по­нять, як, наприклад, добро і зло, доброчинство, сором і совість, товаришування й дружба тощо. Засвоюючи зміст «Золотого правила» моралі, учні витлумачують повагу до гідності й прав людини як необхідну умову життя в су­спільстві.

Оскільки курс «Етика» має на меті формування в учнів практичних умінь та на­вичок (моральної культури), то вчите­леві варто вбачати свою роль у тому, щоб допо­могти учням сформувати своє розуміння добра і зла, моралі і справедливості; навчитися діяти й поводитись, орієнтуючись на моральні правила та цінності.

 

Особливості вивчення курсу в початковій школі

У цьому віці дитина починає формувати уявлення про основні морально-етичні цінності. Її провідною діяльністю стає навчання, зростає здатність до логічного мислення і самодисципліни, а також до спілкування з ровесниками та дорослими згідно з установленими правилами.

Етика як шкільний предмет передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу в початкових класах. Зважаючи на те, що молодші школярі емоційно вразливі, в них переважає, здебільшого, конкретно-образне мислення та нестійка увага, провідними формами роботи з дітьми на заняттях ма­ють бути тематичне малювання, рольові та імітаційні ігри, обговорення казок, оповідань, фільмів, бесіда, практикум, тестування, розв’язування ситуацій, розвивальні вправи. На уроках етики доцільно використовувати інтерактивні технології навчання,  метод проектів.

Для вивчення курсу “Етика” в початкових класах пропонується 17 годин

(0,5 год на тиждень). Лише в 1 класі, особливо в першому півріччі, тривалість за­няття має бути не більшою 20—25 хв.

 

Навчальна програма

(0,5 годин на тиждень)

1 клас

Зміст

Мета

Тема Вступ (1 година)

1.

Будьмо знайомі

Що будемо вивчати на уроках етики? Чим цікавий цей предмет?

Як познайомитися? Правила співжиття.

 

Ввести учнів у світ етики. Створити атмосферу зацікавленості до вивчення предмета. Вчити правил знайомства. Знайомити з елементарними нормами співжиття.

Розвивати інтерес до вивчення предмета.

Виховувати почуття поваги один до одного.

Тема  Не одяг красить людину, а добрі діла (3 години)

1-2.

Що таке “добре”, що таке “погано”

Добре жити з добрими людьми.

 

Вчити розрізняти поняття “добре” і “погано”. Формувати переконання про те, що добре жити з добрими людьми.

Розвивати оцінні навички.

Виховувати бажання творити добро.

3.

Вчинок – це реальна дія

Наміри і вчинки. Достойні і недостойні вчинки. Що допомагає уникати помилок, негативних наслідків вчинків?

Ознайомити учнів з поняттям „вчинок”, як реальна дія. Вчити учнів аналізувати запропоновані ситуації, характеризувати достойні і недостойні вчинки, передбачати наслідки своїх вчинків.

Розвивати мислення, вміння оцінювати свою поведінку, вчинки.

Виховувати бажання здійснювати достойні вчинки.

Тема Дослухайся до голосу серця (5 годин)

1.

Що означає бути щасливим 

Що таке бажання людини, для чого вони їй потрібні? Що таке щастя? Коли людина відчуває себе щасливою? Праця – шлях до задоволення своїх бажань, до щастя.

Зроби батьків щасливими.

 

Обговорити з учнями розуміння поняття

“щастя”. Вчити дітей приносити радість своїм батькам.

Поповнювати словниковий запас новими словами. Розвивати вміння самому здійснювати свої бажання.

Виховувати бажання ввічливо виражати свої почуття, працелюбність.

2.

Моя сім’я – моя колиска

 Я і моя сім'я. Склад сім'ї.

Значення сім’ї для людини.

Ознайомити учнів з поняттям “сім’я”, “члени сім’ї”. Показати взаємозалежність між членами сім’ї, значення сім’ї для людини.

Сприяти розвитку мовлення учнів, вміння аналізувати запропоновані ситуації.

Виховувати любов і повагу до членів сім’ї.

3.

Коли буває соромно

Сором і сором’язливість. Чи погано це, коли тобі соромно?

Ознайомити з моральними категоріями “сором”, “сором’язливість”. На конкретних прикладах вчити розрізняти їх.

Розвивати вміння висловлювати свою думку. Поповнювати словниковий запас.

Виховувати бажання чинити добрі вчинки, за які не буде соромно.

4-5.

Давайте дружити

 Товариш, приятель, друг. Хто мої друзі?    Чим   вони   мені подобаю-ться? Як треба ставитися до друзів?

Дати дітям узагальнене уявлення про поняття “друг”, “товариш”. Допомогти усвідомити нескладні аспекти товаришування у простих ситуаціях (взаємодопомога).

Збагачувати словниковий запас.

Виховувати бажання мати і цінувати друзів.

Тема У людині має бути все прекрасним (8 годин)

1.

Добридень я світу сказав

Слова привітання і прощання. Як звертатися до людей? Як висловлювати вдячність?

Ознайомити зі словами привітання і прощання. На основі практичних дій вчити звертатися до людей, висловлювати слова вдячності.

Збагачувати словниковий запас. Сприяти розвитку мовлення.

Виховувати почуття поваги, ввічливість.

2.

Як вести розмову

Вчимося слухати і чути інших. Уміння звернутися.

Формувати вміння вести розмову виразно, чітко, не поспішаючи. Вчити будувати діалог на конкретну тему.

Сприяти розвиткові зв’язного мовлення.

Виховувати повагу до співрозмовника.

3.

Зовнішній вигляд

Що таке зовнішній вигляд? З чого треба починати? Для чого людині люстерко?

Режим дня.

Уточнити і закріпити найпростіші навички особистої гігієни. Формувати переконання необхідності дотримання режиму дня для здоров’я дитини.

Розвивати вміння слідкувати за своїм зовнішнім виглядом.

Виховувати бажання скрізь і завжди бути чистим і охайним.

4.

Як правильно ходити в гості

Запрошення в гості. З подарунком чи без? Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостях.

   Вчити учнів основних правил поведінки в гостях. Ознайомити з особливостями підтримання бесіди в гостях.

   Сприяти збагаченню словника чемних слів та виразів.

   Виховувати почуття гостинності.  

5.

Ми йдемо до школи вранці

Поведінка під час уроків і на перервах. Поведінка в їдальні. В бібліотеці.

  Уточнити розуміння учнями поняття „культура поведінки”. Вчити виявляти турботливе ставлення до оточуючих.

   Розвивати навички культурної поведінки.

   Виховувати звичку приходити на заняття своєчасно, першим вітатися зі старшими, з ровесниками.

6.

Як побачити казку

Природа навколо мене. Що найбільше мені подобається в природі? Мій улюблений куточок природи. Як я можу берегти природу?

  Вчити помічати красу навколо себе.

  Розвивати естетичні смаки, почуття прекрасного.

  Виховувати любов до природи, бажання її оберігати.

7.

Секрети вихованої людини.

Все починається з малого

   Узагальнити знання учнів про секрети вихованої людини, про правила поведінки вдома, у школі, в громадських місцях.

    Спонукати до піклування про рідних, близьких, оточуючих.

   Виховувати любов та пошану до оточуючих людей.

8.

У переддень літніх канікул

Правила поведінки влітку. Чи бувають канікули для ввічливості, культури?

  Передбачити можливі ситуації на канікулах і вчити учнів правильно в них поводитись.

  Розвивати вміння аналізувати пропоновані ситуації.

  Виховувати бажання бути вихованим в життєвих ситуаціях.

       

 

2 клас

Зміст

Мета

 

Тема Вступ (1 година)

1.

Правила співжиття

Повага до оточуючих. Взаємодопомога. Підтримка. Невдача товариша – моя невдача.

 

 

Вчити учнів основних правил співжиття в колективі. Розкрити поняття свідомої дисципліни.

Розвивати вміння бути коректними, пунктуальними, співчутливими.

Виховувати бажання дотримуватись шкільних норм поведінки.

Тема  Не одяг красить людину, а добрі діла (3 години)

1-2.

Добро і зло. Чому поганим бути легко, а добрим - важко.

Добрий. Лагідний. Злий. Байдужий. Жорстокий. Грубий.

 

Визначити і окреслити суть категорій “добро”, “зло”, “ласка”, “байдужість”, “жорстокість”.

Розширювати словниковий запас, спонукати до вироблення власних суджень та оцінок.

Виховувати бажання творити добрі справи для людей.

3.

Відповідальність за свої вчинки

Обов’язок. Відповідальність. Дисципліна. Емоції і почуття. Вчинок і порядність. Доручення. Слово і діло.

Закріплювати уявлення дітей про такі етичні норми, як обов’язок, відповідальність, дисципліна тощо.

Вчити відповідально ставитися до навчання, виконання доручень. Привчати дорожити своїм словом.

Розвивати вміння аналізувати свої вчинки.

Виховувати почуття правової самосвідомості.

Тема Дослухайся до голосу серця (5 годин)

1.

Щастя поруч з тобою

Чи можна всіх людей зробити щасливими? Щастя і задоволення. Щастя і добробут.

З’ясувати можливість зробити людей щасливими. Пояснити такі категорії “щастя і задоволення”, “щастя і добробут”.

Розвивати словниковий запас.

Виховувати бажання створювати атмосферу щастя навколо себе.

2.

Я і моя сім’я

 Поняття “сім’я”. Щаслива сім’я.

Історія моєї сім'ї. Що я ціную в своїй сім'ї? Слова щирого вітання в сім’ї.  Обов’язки в сім’ї. Родинне дерево.

Дати поняття про щасливу сім’ю. Вчити поважати всіх її членів. Формувати свідоме ставлення до розподілу сімейних обов’язків.

Спонукати до вироблення елементарних навичок самообслуговування.

Виховувати повагу до членів сім’ї, історії, традицій своєї сім’ї.

3.

Що таке совість

Совість і сумління. Сумлінно навчатися. Сумлінно працювати. На помилках учаться.

Жити у згоді із совістю.

Розкрити поняття “совість”. Формувати уявлення про природну різноманітність поведінки людини в суспільстві, необхідність вчитися жити серед людей.

Розвивати мотивацію до аналізу чужих вчинків.

Виховувати бажання жити по совісті.

4-5.

У такому класі я б жив

Хлопчики та дівчатка. Дружній клас.

Обов’язки в класі. Відповідальність.

Вчити відповідально ставитися до виконання своїх обов’язків. Формувати навички дружніх стосунків між хлопчиками і дівчатками.

Розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою значимість в класі.

Виховувати почуття взаємної поваги.

Тема У людині має бути все прекрасним (8 годин)

1.

Золоті правила ввічливості

Як попросити вибачення? Умій прощати. Вияв поваги. Чарівні слова.

Допомогти усвідомити значення слів вибачення і пробачення. Вчити використовувати “чарівні” слова у пропонованих ситуаціях.

Активізувати словниковий запас.

Виховувати повагу до однолітків та дорослих.

2.

Цікавий співрозмовник

Що таке спілкування? Як ми розмовляємо? Тон, міміка, жести. Як зацікавити співрозмовника? Спілкування на відстані.

Вчити точно і лаконічно висловлювати думку. Вміти співвідносити мову і жести.        Розвивати вміння спілкуватися на відстані

( листування, телефонні розмови)..

Виховувати повагу до співрозмовника.

3.

Зовнішній вигляд

Чому важливо бути зов­нішньо привабливим? Як дбати про свою зовнішність?

Доречність одягу. Шкільна форма.

Закріпити найпростіші навички особистої гігієни. Формувати переконання необхідності дотримання режиму дня для здоров’я дитини.

Розвивати вміння слідкувати за своїм зовнішнім виглядом, добирати одяг для конкретних подій.

Виховувати бажання скрізь і завжди бути

чистим і охайним, доречно одягненим.

4.

Влаштуємо свято

Підготовка до свята. Разом з батьками, старшими. Запрошення. Щоб було цікаво. Бажання гостей – закон для господаря. Як дарувати і приймати подарунки?

 

  Ознайомити з основними правилами вибору,  дарування і прийому подарунків. Вчити запрошувати гостей і організовувати свято.

  Розвивати естетичні смаки.

  Виховувати повагу і шану до гостей.

5.

У школі всі такі знайомі

 Правила шкільного життя. Правила спілкування з учителем. У бібліотеці. У шкільній їдальні. На прийомі у лікаря.

  Вчити шанобливого ставлення до всіх працівників школи. На конкретних прикладах знайомити учнів із правилами спілкування з учителями та обслуговуючим персоналом.

  Розвивати вміння поводитись.

  Виховувати уважність, тактовність у спілкуванні.

6.

Ти – частина природи

Що дає нам природа? Поведінка в природі.

 

 

  Узагальнити знання учнів про те, що обов’язком кожної людини є бережливе ставлення до природи.

  Викликати інтерес до вивчення і застосування досвіду народу щодо розумного використання природних багатств.

  Показати значення природи в житті людини.

7.

Секрети вихованої людини

У країні добрих і ввічливих людей

Узагальнити знання учнів про секрети вихованої людини, про правила поведінки вдома, у школі, в громадських місцях.

    Спонукати до піклування про рідних, близьких, оточуючих.

   Виховувати любов та пошану до оточуючих людей.

8.

У переддень літніх канікул

  Передбачити можливі ситуації на канікулах і вчити учнів правильно в них поводитись.

  Розвивати вміння аналізувати пропоновані ситуації.

  Виховувати бажання бути вихованим в життєвих ситуаціях.

       

 

 

 

 

3 клас

Зміст

Мета

Тема Вступ (2 години)

1.

Запрошуємо у світ етики

Що таке етика? Чому важливо знати правила поведінки  і виконувати їх?

Ознайомити з новими поняттями “етика”, “етичні норми”.

Збагачувати словниковий запас. Розвивати вміння доводити свою думку, ілюструвати її прикладами.

Виховувати бажання виконувати правила поведінки.

2.

Національні особливості  етикету

Звичаї, обряди та традиції українського народу. Моральні цінності та норми поведінки. Українська гостинність.

Знайомити із звичаями, обрядами та традиціями, правилами етикету, моральними цінностями українського народу. На основі практичних дій вчити основних правил поведінки.

Формувати якості української моралі.

Виховувати повагу та інтерес до народних традицій.

Тема  Не одяг красить людину, а добрі діла (2 години)

1.

Людина починається з добра

“Золоте” правило моралі: “Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе”. Духовні корені добра.

Продовжити знайомити з людськими чеснотами. Вчити характеризувати події та явища як прояви добра і зла. Розкрити моральний зміст доброти.

Сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих, гуманних вчинків.

Виховувати бажання жити за “золотим” правилом моралі.

2.

Який вчинок можна назвати подвигом

Вчинки заради людей. Самопожертва. Вчинок і ризик. Подвиг. Діти-герої. Місце для подвигу у житті кожної людини.

   Розширювати уявлення про зв’язок вчинків і подвигу. На конкретних прикладах показати значення подвигу в ім’я інших людей.

  Розширювати кругозір.

  Виховувати бажання наслідувати героїв, бути схожими на них.

Тема Дослухайся до голосу серця (5 годин)

1.

Право на щастя

Щастя і удача. Щастя і праця.

“Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий”.

Формувати усвідомлення того, що кожна людина має право на щастя. Переконувати учнів в тому, що багатство не є основою щастя.

Сприяти розвитку мовлення учнів. Розвивати вміння самому здійснювати свої бажання, своєю працею прокладати шлях до щастя.

Виховувати працелюбність, бажання бути щасливим в праці.

2.

Взаємовідносини в сім’ї

Повага до старших. Піклування про членів сім’ї. Допомога старшим і меншим. Цінність праці батьків. Родинні свята та традиції.

Відпочинок. Конфлікти в сім’ї. 

Уточнити уявлення дітей про сімейні стосунки. Сприяти розумінню того, що щастя в сім’ї інколи залежить від поведінки та здоров’я дітей

Розширювати словник мовленнєвого етикету. Розвивати вміння піклуватися про членів сім’ї.

Виховувати бажання приносити радість членам сім’ї,  уникати конфліктів. Виховувати повагу до свят та традицій сім’ї.

3.

Жити по совісті

Чесність. Справедливість.

Моральна відповідальність за свої вчинки.

Вчити розрізняти поняття “чесність”, “справедливість”. Переконувати учнів в тому , що “краще гірка правда, ніж солодка брехня”.

Розвивати вміння аналізувати свої вчинки.

Виховувати бажання жити по совісті.

4-5.

Дружба і товаришування

Що таке дружба? Який я друг? Яким другом я хочу бути? Секрети дружби.

Про кого кажуть: ”Він - справжній товариш”?

Закріпити уявлення учнів про дружбу та товаришування. Допомогти учням зрозуміти духовну цінність дружби. Дати можливість відчути радість від творення добра іншим.

Виховувати почуття поваги до товаришів, готовність допомогти і підтримати.

Тема У людині має бути все прекрасним (8 годин)

1.

Секрети ввічливої людини

Поняття ввічливості. Правила ввічливості.

Систематизувати знання дітей про слова та правила ввічливості. Формувати практичні вміння.

Розширювати словник мовленнєвого етикету словами ввічливості.

Виховувати шанобливе ставлення до людей.

2.

Мистецтво спілкування

Словничок гарних слів та настроїв. Уміння вислухати. Відкритість та замкнутість. Культура спілкування.

Ознайомити учнів з елементарними правилами культури спілкування. Формувати вміння правильно висловлювати свою думку. Привчати не вживати в мові образливих слів.

Розширювати словниковий запас.

Виховувати повагу до співрозмовника.

3.

Вміння одягатися

Кого ми називаємо красивим? Естетичний смак. Одяг та індивідуальність.

Продовжувати формувати уявлення про зовнішній вигляд людини. Розкрити значення власного стилю, індивідуальності у виборі одягу.

Розвивати естетичний смак.

Виховувати культуру зовнішнього вигляду.

4.

Найважливіші події сімейного життя

Етикет на святі, на весіллі, в гостях. Як вибирати і приймати подарунки? Традиції застілля. Про що розмовляти за столом? Чи слухаються тебе ніж  та виделка?

Визначити основні події та традиції сімейного життя. Вчити поведінки під час прийому гостей.

Розвивати вміння поводитися за столом.

Виховувати інтерес та повагу до сімейних традицій.

5.

Правила поведінки в громадських місцях

У автобусі. На вулиці. Ти прийшов у магазин.

 

  Узагальнити знання учнів про правила поведінки у транспорті, на вулиці, у магазині.

   Розвивати вміння коригувати свої дії відповідно ситуації.

   Виховувати почуття поваги до оточуючих людей.

6.

Гармонія відносин з природою

Що таке гармонія? Ти і природа. Стану я природі другом. Телеграми з лісу.

 

  Закріплювати правила поведінки в спілкуванні з природою. Розширювати потреби в такому спілкуванні. Розширювати кругозір.

  Розвивати естетичний смак.

  Виховувати любов до природи.

7.

Секрети вихованої людини

Бал ввічливості

  Узагальнити знання учнів про секрети вихованої людини, про правила поведінки вдома, у школі, в громадських місцях.

    Спонукати до піклування про рідних, близьких, оточуючих.

   Виховувати любов та пошану до оточуючих людей.

8.

У переддень літніх канікул

  Передбачити можливі ситуації на канікулах і вчити учнів правильно в них поводитись.

  Розвивати вміння аналізувати пропоновані ситуації.

  Виховувати бажання бути вихованим в життєвих ситуаціях.

 

 

4 клас

 

Зміст

Мета

 

Тема Вступ (2 години)

 

1.

У світі етики

Етика як наука. Складові етики. Етика і духовний світ людини.

Формувати уявлення про етику як науку, її складові.

Розширювати словниковий запас новими словами.

Виховувати інтерес до вивчення предмета, бажання збагачувати свій духовний світ.

 

2.

Народні традиції етикету

Звичаї, обряди та традиції різних народів. Правила етикету. Умови співжиття людей різних народів.

Збагачувати знання учнів про звичаї, обряди та традиції різних народів. Ознайомити з їх  

правилами етикету.

Розширювати кругозір.

Виховувати шанобливе ставлення до традицій різних народів.

 

Тема Не одяг красить людину, а добрі діла (2 години)

 

1.

Добро і доброчинність

Поняття доброчинності, людяності, моральної чистоти людини. Моральність і аморальність.

Допомогти учням усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості. Сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих і гуманних вчинків.

Формувати негативне ставлення до людських пороків, аморальної поведінки. Домагатися доброзичливої атмосфери в класі.

 

2.

Як навчитись керувати собою

Вчинок і мораль. Моральні вчинки. Вчинки у повсякденному житті. Поміркованість і розважливість. Критика і самокритика.

 

  Ознайомити учнів з поняттям „моральний вчинок”. Вчити керувати своїми діями.

 Розвивати вміння аналізувати свої вчинки, робити висновки. 

  Виховувати бажання відстоювати в житті справедливість, чесність, боротися за них.

 

 

Тема Дослухайся до голосу серця (5 годин)

 

1.

Сенс життя. Гармонія в собі

Що найважливіше у житті? Для чого ми живемо? Який слід залишає людина на землі? Неповторність особистості. Самооцінка. Гармонія в собі.

Щастя – це відповідність бажань і можливостей.

Переконувати учнів в тому, що кожна людина неповторна. Вчити самооцінці. Сприяти розумінню того, що  не всі бажання  людини можуть виконуватися.

Аналізуючи життєві ситуації, розвивати вміння досягати гармонії в собі.

Виховувати бажання жити для людей, виконувати своє призначення на Землі.

2.

Цінність сім’ї

У чому цінність сім’ї? Батьківська опіка. Родинне тепло. Щире спілкування та довіра. Життєвий досвід. Сім’я і мораль.

Переконувати учнів у важливості сім’ї для виховання і формування людини. Ознайомити з основними нормами поведінки та відносин в сім’ї.

Розвивати уявлення про деякі умови благополуччя родини.

Виховувати внутрішню потребу у збереженні сім’ї, у піклуванні про членів сім’ї.

3.

Людські чесноти

Внутрішній світ людини. Чеснота і доброчесність. Делікатність. Скромність. Чуйність. Справедливість. Терпимість.

На конкретних прикладах знайомити з такими людськими чеснотами як “скромність”, “чуйність”, “делікатність”, “справедливість”, “терпимість”, “толерантність”.

Розвивати вміння вибирати між позитивними і негативними рисами.

Прививати бажання удосконалювати свій внутрішній світ.

4-5.

Авторитет і честь колективу

Колектив. Норми поведінки в колективі. Один за всіх і всі за одного. Взаємодопомога. Великодушність.

Конфлікти в колективі.

Уточнити уявлення дітей про життя і працю в колективі.  Ознайомити з правилами чемності для хлопчиків та дівчаток.

Розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою роль в колективі, авторитет колективу.

Виховувати почуття колективізму, дружби, товаришування.

Тема У людині має бути все прекрасним (8 годин)

 

1.

Етикет ввічливої людини

Поняття етикету. Поведінка ввічливої людини.

Дати поняття етикету. Обґрунтувати значення етикету для кожної людини.

Спонукати до вироблення власних суджень та оцінок.

На основі практичних дій довести пріоритет

старшого.

2.

Етика спілкування

Моральні основи спілкування: повага, співчуття, любов. Культура мовлення. “Ти” чи “Ви”. Фотографія душі (культура листування)

Як звертатися. Етикетні формули: “Вибачте, будь ласка...” і т. д.

Вчити уважно слухати співбесідника, не перебивати, не втручатися у розмову дорослих. Формувати культуру листування.

Розвивати бажання підтримувати розмову з різними людьми.

Виховувати культурного співрозмовника.

3.

Що означає бути вдягненим доречно

Одяг – не тільки особиста справа. Вияв норм етикету в одязі та зовнішності людини. Мода і стиль. Аксесуари.

Формувати переконання в тому, що одягатися потрібно відповідно подіям, місцю, куди вирушаєш. Формувати розуміння слів „мода, краса і стиль”.

Розвивати вміння добирати одяг.

Виховувати бажання одягатися і виглядати відповідно до норм етикету, почуття міри.

4.

Етикет особливих випадків

Особливості поведінки в спілкуванні з незнайомими людьми.

Особливості поведінки під час догляду за хворими, перебування в поліклініці, лікарні. Поведінка в дні смутку і печалі. Тактовність.

Як висловлювати співчуття, втішати?

Вчити особливостям поведінки з незнайомими людьми. Знайомити з особливості поведінки під час догляду за хворими, перебування в поліклініці, лікарні, поведінки в дні смутку і печалі.

Розвивати вміння висловлювати співчуття, втішати.

Виховувати культуру поведінки в різних життєвих ситуаціях.

5.

Ти живеш серед людей

Етикет в музеї та бібліотеці, кінотеатрі, театрі, на концерті.

У храмі.

    Ознайомити з правилами поводження в музеї, театрі, у храмі тощо. Привчати до виконання основних правил етикету.  

  Виховувати повагу до оточуючих.

6.

Природа і екологія

„Оберігати природу – значить оберігати Батьківщину” (М.Пришвін)

Екологія в нашому домі.

 

  Розширювати знання учнів про вплив людини на природу. Формувати переконання в тому, що людина має оберігати природні багатства.

  Розвивати інтерес до проблем збереження природи.

  Виховувати учнів активними учасниками екологічного руху.

7.

Секрети вихованої людини

Лицарський турнір

Узагальнити знання учнів про секрети вихованої людини, про правила поведінки вдома, у школі, в громадських місцях.

    Спонукати до піклування про рідних, близьких, оточуючих.

    Виховувати любов та пошану до оточуючих людей.

8.

У переддень літніх канікул

  Передбачити можливі ситуації на канікулах і вчити учнів правильно в них поводитись.

  Розвивати вміння аналізувати пропоновані ситуації.

 Виховувати бажання бути вихованим в життєвих ситуаціях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: lesyavintonyak2016 (09.07.2016)
Переглядів: 711 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar