Головна » Статті » Мої статті

Словникова робота в 2 класі

1.Батьківщина

(див. с. 18 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

    -  Країна, а також місцевість, де людина народилася; рідний край;  урочисто – Вітчизна; ще – місце знаходжу-ння, виникнення чогось. Наша Батьківщина – Україна.

        Батьківщина, батьківщина, батьки, батьківський.

   *! Наша Батьківщина розташована у Європі. Вона най-більша в Європі держава. Населення – близько 50 міль-йонів. Майже три чверті населення – українці, а решта – представники більш як ста національностей.

УКРАЇНЦІ належать до східних слов'ян. Це другий за чисельністю (після росіян) слов'янський народ. Загальну кількість українців у світі визначити дуже складно. Адже українці живуть не лише в Україні. Історія і доля роз-кидали їх по різних континентах. Навіть приказка така українська склалася: «Нашого цвіту по всьому світу».

Більш як у п'ятдесяти країнах існують великі українські громади. Найчисленніші — в Росії, Казахстані, США, Канаді, Молдові.

 Нема без кореня рослини, а нас людей без Батьківщини.

Виконай завдання:

  1. Встав пропущені букви:

Можна вибрать друга і по духу брата,

                  Та не можна матір рідну вибирати...

Можна все на світі вибирати, сину,    Вибрати не можна тільки Б .тьк .вщ .н . .

(В.Симоненко)

  1. Поділи слово  Батьківщина на склади і для переносу.

Батьківщина - __________________________________

3. Зроби звуковий аналіз слова.

Батьківщина - _________________________________

4. Батьківщина  ( яка?) _______________________,

____________________________________________________.

*  Із слова Батьківщина утвори інші слова .

Батьківщина - ___________________________________

_______________________________________________

_________________________________________________

* Напиши кілька речень про свою Батьківщину.

_________________________________________________

1.     Ведмідь

(див. с. 192 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

- Великий хижий звір з густою бурою, білою чи чорною шерстю, що живе у дрімучих лісах, високих горах та на Півночі.

 Ведмідь - хижа тварина, «той, хто знає (відає), де знаходиться мед». Перше, справ­жнє слово ніхто точно не знає. Кажуть, що воно було схоже на «орктос». У греків було схоже - «арктос». Схожі назви ведмедя є і в інших мо-вах. Тому й вважають, що він звався «арктос». У східних слов'ян з'явилось слово медоїд. В українській  мові частини помінялись місцями і вийшло слово «ведмідь».

  Дивитися ведмедем - бути злим, насупленим.

Ведмежа послуга - послуга, від якої немає ніякої користі.     Ведмежий куток - віддалене, глухе місце.

Ведмідь на вухо наступив - відсутність музичного слуху.

 Не діли шкуру невбитого в. дм. д . .

        У в. дм. д..  десять пісень і всі про мед.

 Ведмідь, ведмедиця, ведмежа, ведмедик, ведмежий.

  *! Найбільший з ведмедів - білий полярний ведмідь. Він може досягати 3 м і важити до 1 т. Ведмеді: білий, бурий, гризлі, барибал, окулярний ведмідь, їрмод, ведмідь-трубач. У наших лісах живе бурий ведмідь. На зиму впадає в сплячку, спить у барлозі.

          Влітку бродить без дороги поміж сосен і беріз,
Взимку він хропе в барлозі, від морозу сховав ніс.

 

                 (__________________)

Виконай завдання:

  1. Ведмедиця (яка?) __________________________

___________________________________________

Ведмідь (який?) _____________________________

___________________________________________

Ведмежа (яке?) _____________________________       ___________________________________________

  1. Поділи слово ведмідь на склади і для переносу.

Ведмідь - ______________________________________

  1. Зроби звуковий аналіз слова.

Ведмідь - ______________________________________

  1. Назвати одним словом:

Ведмідь, ведмедиця, ведмежа –  ____________________.

Ведмідь, вовк, лисиця, заєць - _____________________.

* Із слова ведмідь утвори нові слова.

Ведмідь - ______________________________________

Вересень

(див. с. 239 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

  Назва цього місяця пов'язана з назвою рослини - вересом, поширеної на Поліссі. Саме у вересні соснові бори, торф'яники, піщані пагорби вкриваються рожево-бузковим суцвіттям вересу. У давнину вересень ще називали ревуном.

  В.р.с.нь - рум'янець року.

Верещить в.р.с.нь, що вже осінь.

Садок у в.р.сн., що кожух у січні.

Як в.р.сн.., то й дощик сіє.

Летять у в.р.сн. гуси - зиму на хвості несуть.

Хто цілий рік байдикує, той навіть у в.р.сн. голодує.

          вересень, верес, вересніє, вересневий.

       У південний край землі відлітають журавлі.

Знов лункий шкільний дзвінок нас покликав на урок.

Як цей місяць звати?

Прошу відгадати.

   (...)

Виконай завдання:

  1. Вересень (який?) ........

   Верес (який?)........

  1. Осінні місяці:..., жовтень, листопад.
  2. Поділи вересень на склади.
  3. Зроби звуковий аналіз слова.
  4. Встав пропущені букви:

У в.р.сня щедра рука.

- Заходьте! - він з двору гука.

І яблука трусить із гілок,

І сипле в портфелі сливок,

Солодкий зрива виноград –

І кожен з нас в.р.сню рад.

                                Бо щедра, ой щедра рука

                                У в.р.сня - садівника.

                                                            (Т. Коломієць)

  Із слова вересень утвори інші слова.

* (верес, реве, весь)

  Відшукай у слові ноту.

* (ре)

  Чи подобається тобі вересень? Напиши: чому?

endif]> Із слова ведмідь утвори нові слова.

Ведмідь - ______________________________________

Вулиця

(див. с. 210 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

  •  Простір між двома рядами будинків для ходіння та їзди; місце поза жилими приміщеннями під відкритим небом.

 Праслов’янське слово. Утворене від іменника «ула». Спочатку воно означало «дірка» , пізніше – «вхід, ворота, прохід, прохід між рядами будинків»

     вулиця, вуличний, вуличка, провулок 

*              1. Вулиця, дорога.

*               2. Вулиця, двір, подвір'я

       Зелена вулиця - відкритий, вільний шлях до чогось.

    Буде свято і на нашій вулиці - і в нас буде радість

                   Встав пропущені букви:

У холодну погоду доврий господар і собаку на в.л.ц. не вижене. На своїй в.л.ц. і півень сміливий.

      Я і в місті і в селі,

            Обабіч мене будинки і великі, і малі.

     (...)

Виконай завдання:

1. Вулиця (яка?)....... .

    Вуличка (яка?)….... .

2. Поділи слово вулиця на склади.

  1. Зроби звуковий аналіз слова.
  2. Запиши одним словом:

Вулиця, яка поряд із твоєю,-....

Вулиця, на якій завжди тиша,-....

Вулиця в місті -....

               (сід ня су, ськамі, ха ти.)

              5. Встав пропущені букви:

                 Все місто повне руху: машини вряд біжать.

                Яскраво світ.офори і день, і ніч горять.

 Проходь же об.режно, свій кожен крок узгодь,-

 І тільки там, де можна, і тільки там, де можна,

                 Ти вул.цю уважно переходь!

                                                       (С. Михалков)

*  Запиши декілька правил вуличного руху.

*  Із слова вулиця утвори інші слова.

*   (лиця, лив)

Вчитель, учитель, вчителька, учителька

( див. с. 85 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

    - Особа, яка навчає, викладає який-небудь навчальний предмет в школі.

       Загальнослов’янське слово, пішло від слова ук – учіння, перед и к змінилося на ч.

          Вчитель, вчителька, вчительство, учительська, учителювати,  вчити.

        *  Вчитель, педагог, викладач.

        Шануй вчителя, як родителя.

             Хто нас розуму навчає,
             Хто оцінки виставляє?

                                             (...)

            Зранку він заходить в клас

            І знання дає для нас.

                                (...)

Виконай завдання:

  1. Вчителька (яка?)........
  2. .Поділи слово вчителька на склади і для переносу.
  3. Встав пропущені букви:

     Перша вчит.лька

Букварі і читанки,

Парти в два ряди.

Наша перша вчит.лька

В серці назавжди.

Спор.шева стежечка,

Стежечка-мережечка,

         Інших перший раз

         Повела у клас.

                                                                                                   (Т. Коломієць)

4. Зроби звуковий аналіз слова.

 

*  Із слова вчителька утвори інші слова.

*  ( вчитель, кит, кат, тальк.)

*  Напиши кілька речень про свою вчительку.

*  Чи хотів ти бути вчителем? Поясни свою думку.

     Герой 

 - Особа, яка виявляє відвагу, хоробрість і самовіданність у бою чи у праці.

 - Головна дійова особа літературного твору.

 -  Особа, яка чим-небудь відзначилася.

   Слово запозичене з грецької мови. В 17 столітті слово було відоме як ирой. В 18 столітті закріплюється французька версія цього слова герой. При цьому значення слова не мінялося. В грецькій міфології слово означало «напівбог». Пізніше «богатир», «людина, що здійснює подвиги».

      Герой, героїня, героїзм, геройство, героїчний, геройський.       

         * Героїзм, доблесть, мужність.           

   ó   Герой — боягуз.

  *! У нашому місті Шепетівка жив колись хлопчик Валя Котик. Вчився він, як усі діти в школі. Та ось прийшла війна. Валя попав до партизанського загону. Хлопчик часто ходив у розвідки. Та одного дня він геройськи загинув.

         За героїчні вчинки Валі Котику було присвоєно посмертно звання піонера – героя.                    

                    Встав пропущені букви:

1. Г.рой ніколи не вмре — він вічно ж.ве.

         2. Г.рой за славою не ганяється

          3. Г.рой слави не шукає.

Виконай завдання:

1.

  1. Поділи слово герой на склади і для переносу.
  2. Встав пропущені букви:

На узлі..і, під горою,

в шумі в.рховіть

невмирущому г.рою

пам'ятник стоїть.

  1. Зроби звуковий аналіз слова.
  2. Назвати одним словом:

     Людина., яка здійснила подвиг - … .

     Вчинок героя – … .

    * Напиши, кого ти вважаєш героєм.

* Із слова герой утвори нові слова.

 *   (йог, роги, гори.)

 

Диван 

(див.с.98 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

     - Вид меблів, як правило м'яких, для сидіння чи ле­жання.

   Запозичене з французької мови в 18 столітті. У французьку прийшло з перської (іранської) мови. Воно означало «зал, де засідала державна рада»,  а тільки потім «предмет меблів».

       Диван, диванчик, диванний.

Виконай завдання:

1.

  1. Поділи слово диван на склади і для переносу.
  2. Зроби звуковий аналіз слова.
  3. Назвати одним словом:

    Маленький диван - … .

    Подушка, що лежить на дивані - … .

  1. Встав пропущені букви:

Кош.нятко на д.вані

                                              примостилось біля Тані.

                                               Таня книжечку ч.тає,

                                               сторінки переглядає.

                                                        Кош.нятко теж не спить,

Біля Тані муркотить.

Ніби теж вміє ч.тати,

а не тільки  муркотати.

Так вони ч.тали книжку,

Поки кіт побачив мишку.

Він хотів її спіймати,

Таня ще давай ч.тати

І сторіночки гортати,

Встигла мишку заховати.

Кош.нятко на д.вані

                                              Знов вмостилось біля Тані.

                                               Таня книжечку ч.тає,

                                               Котик мишку виглядає.

* Із слова диван утвори нові слова.

 *   (два, вина, нива)

Диктант

Диктант - письмова робота, вправа для засвоєння або перевірки грамотності, що полягає у записуванні тексту, що диктується.

 Слово походить від латинського кореня дикто «говорити, висловлювати свою думку».

 диктант, диктантик, диктувати.

Виконай завдання:

  1. Диктант (який?)........
  2. Поділи слово диктант на склади і для переносу.
  3. Зроби звуковий аналіз слова диктант.

4.Встав пропущені букви:                               Д.КТАНТ

Д.ктант. Лунає в класі мова

співуча, наче джер.ло.

Вслухаюсь я у кожне слово,

щоб не зробити пом.лок.

Пишу. За вчит.лем слідкую.

І раптом... Що це? От дива!

Я з уст його знайомі чую,

з  д.тинства звичнії слова.

Щораз звучить татарське слово.

 Хіба це українська мова?

Пл..вуть, пл..вуть слова до мене,

 ті, до яких я змалку звик:

майдан, базар, газ, кава, нене, кавун, баштан, тютюн, сірник,

кушак, джерела, килим тощо...

 Звідкіль їх корені ідуть?

Бахчисарай? Чи Львівська площа?

Звучання те саме і суть.

Нузет Умеров

*  Із слова диктант утвори нові слова.

  * ( такт, танк, кант, кит, кат, дати.)

 *  Напиши самодиктант, попередньо вивчивши вірш напам'ять.

Жаба

Де струмок біжить,

Жаба в затінку сидить.

         Ловить мушок не сачком,

        А липучим язичком.

Дитина

(див.с.87 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

 1) Маленький хлопчик або дівчинка.

  2) Син чи донька (до підліткового віку).

  3)перен.значення Наївна, недосвідчена людина.
     Загальнослов’янське.  Утворене від зниклого в російській мові деть, що означало «дитя чоловічої статі». Для назви дівчинки використовувалось слово дева. Пізніше слово деть перетворилося на  дитина.

   Дитина, дитя, дітки, діточки, дітлахи, ди­тячий, дитинство, дітвора.

*Дитина, малюк, школярик.

  óДитина — дорослий.

  Я мала людина, звуть мене ... .

  1. Дитина плаче, а матері боляче.

         2. Добра то дитина: коли спить, то не плаче.

       3. У дитини заболить пальчик, а в мами — серце.

       4. Які мама й татко, таке й дитятко.

       5. Який кущ, така й хворостина, який батько, така й дитина.

       6. Добре дитині біля рідної матері.

Виконай завдання:

1.

  1. Поділи слово дитина на склади і для переносу.
  2. Зроби звуковий аналіз слова.
  3. Встав пропущені букви:

                                                                Як д.тиною, бувало,

                                                                упаду собі на лихо,

                                                                хоч до серця біль доходив,

                                                                я собі вставала тихо.

                                                                Що болить, мене питали,

                                                                але я не признавалась.

                                                                Я була малою горда,

                                                                щоб не плакать,

                                                                я сміялась...

                                                                          (Леся Украї­нка)

* Із слова  дитина утвори нові слова.

 *   (тин, дати)

Дятел

 (див. с. 183 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)  

    - Лісовий птах з довгим, гострим та міцним дзьобом, яскравим оперенням, який добуває їжу (комах та їхні личинки) з щілин кори хворих дерев.

   Давнє слово означає «той, що довбає».

        дятел, дятлик, дятленя, дятленятко, дятлів.

   * ! Дятел зимуючий птах. Його називають лісовим лікарем. Дзьобом - долотом швидко визначає він за звуком дерева, де є комахи. Восени взимку дятел живиться кедровими горішками, насінням сосни, ялині.

     З 359 видів дятлів в Україні живе 10 видів.

        Встав пропущені букви:

Хто би д.тл. й знав, коли б не довгий дзьоб.

       Вірно людям я служу,
              їм дерева сторожу.

             Дзьоб міцний і гострий маю.

Шкідників ним здобуваю.

 (...)

                   Виконай завдання:

  1. Дятел (який?)...,....
  2. Поділи слово дятел на склади і для переносу.
  3. Встав пропущені букви:

Дрізд до д.тл. :

- Добрий день,

Дуб здоровий?

 Не впаде?

Д.т.л дзьобом дріботить:

- Двісті років простоїть.

  1. Зроби звуковий аналіз слова.

 

* Із слова  дятел утвори інші слова.

 * (теля)

* Відшукай ноту у слові дятел.

 *( ля.)

 * Напиши опис дятла.

 * Чому дятла називають лісовим лікарем?

Жайворонок

     (див.с. 183 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)     

- Польова чи степова пташка.

 Давнє слов’янське слово.

     жайворонок, жайвір, жайвороненя, жайворон, жайворонковий.

     *! Жайворонок прилітає на гніздування дуже рано, вже в лютому-березні. Виводять 4-5 пташенят, які залишають гніздо у віці 8-10 днів.

Зимує жайворонок у Середземномор'ї, куди відлітає у вересні-жовтні. В Україні живе 9 видів жайворонків.

                        Встав пропущені букви:

     Як жайв.р.н.к заспіває, виводь плуг в поле.

     Жайв.р.нки гуляють – на погоду,

     А сидять надувшись – на грозу.

    

Виконай завдання:

  1. Жайворонок (який?)........
  2. Поділи слово жайворонок на склади.
  3. Зроби звуковий аналіз слова.
  4. Встав пропущені букви:

                  Я волошки в житі рвала

І сплела собі вінок.

З ж.йв.р.нк.м. співала,

З вітерцем йшла у танок.

 (Л.Забашта)

                                     Літній ранок

                            Тепле сонце встало пишно,

Одягається розкішно

В яр і золото долина, -

Встань і ти, моя  д.тина!

Ранку тратити не треба,

Дочувайся: із-під неба

Пісня жайв.ронка ллє..ся –

То привіт тобі н.се..я!

                                     (Я.Щоголів)

      * Із слова жайворонок утвори інші слова.

       * ( ворон, ранок, кора, нора, рай, корона, жар, йорж.)

      * Напиши опис жайворонка.

Завдання

(див.с. 279 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи)

    - Наперед визначений обсяг і зміст роботи.

         завдання, задати, заданий.

*                 завдання, доручення, урок, вправа.

Виконай завдання:

  1. Завдання (яке?)..., ... .
  2. Поділи слово завдання на склади і для переносу.
  3. Зроби звуковий аналіз слова.
  4. Встав пропущені букви:

 

Я ч.тати і п.сати .
Вже умію гарно,
А як стану рахувати—
Час не м.не марно.

Нам задачу задали —
Не л.гке завда..я.
Я не плачу, а ч.таю,
Умову й п.тання.

    Цю задачу розв'язати

Зможе кожен хлопчик,

Бо додати і відняти

Вміємо у стовпчик.

Розчешу я чубчик свій,

Вмию гарно личко

І сідаю до уроків,

Буду вчить табличку.

Каліграфія моя

Вже мене замучила!

Я виводжу кожну букву,

А вона все кручена.

*  Із слова завдання утвори інші слова.

* ( вада, ваза, Надя, Ваня.)

*  Напиши кілька речень про найцікавіше завдання, яке ти колись отримував.

Заєць

(див. с. 192 "Тематичного словника школяра" К.С.Прищепи )

  •     Невеликий полохливий звірок – гризун з куцим хвостом, довгими вухами, короткими передніми та довгими задніми лапами.

    Праслов’янське слово, походить від «зай» - стрибати.

Його значення «стрибун».

  Вбити двох зайців - одночасно виконати дві справи.

Погнався за двома зайцями - взявся за дві роботи і жодної не виконав. Проїхався зайцем - не оплатив проїзду.

Заяча душа - кажуть про боягуза.

            заєць, зайчик, зайчиха, зайченя, заячий, зайча.

*         заєць, вухань, куцохвостий, сіренький, русак, біляк.

          *! В Україні поширені сірий заєць (русак) та біляк.

      Зайчиха 3-4 рази на рік приводить від 3 до 10 зайченят. Погодувавши малят, зайчиха залишає їх на 2-3 дні. Зайченята сидять у траві і чекають поки мати або якась інша зайчих їх погодує. Через півтора-два тижні вони починають самостійне життя.

         Встав пропущені букви:

У з.йц. стільки стежок, як у клубку ниток.

Листопадовий день, що з.л.й хвіст.

Якщо весною довго не линяють з.йц., холодна погода триватиме. Лякливий з..ць і пенька боїться.

         Від страху тремтить, швидко біжить.

(...)

                                  Виконай завдання:

  1. Поділи слово заєць на склади і для переносу.
  2. Зроби звуковий аналіз слова.
  3. Назви одним словом:

Заєць, зайчиха, зайченята -... .

Ведмідь, вовк, лисиця, заєць -... .

4. Зайчиха (яка?)...,....   Заєць (який?)........

Зайчата (які?)........

 Напиши текст - опис зайчика.

 Ти знаєш, що зайчика всі звуть боягузом. Уяви собі, що він з’їв      чарівну морквину і став сміливим. Що трапилося далі?

 

Категорія: Мої статті | Додав: lesyavintonyak2016 (10.06.2016)
Переглядів: 425 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar