Головна » Статті » Мої статті

Словникова робота в 3 класі

Для батьків і вчителів!

Дитина переступає поріг школи, вона відкриває для себе багато нового, незвіданого, завдяки своїм здібностям. Але отримуючи певний багаж знань, дитині стає важко вчитися, вона втрачає інтерес до знань. А допомагає зберегти його – розвиток творчих здібностей учнів.

Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів.

Розвиток творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.

Ми розвиваємо в дітей творчість – уміння комбінувати, знаходити аналоги, реконструювати, вироблення особистої думки, тактики при розв'язуванні проблем, пошук виходу із складних і екстремальних ситуацій.

У кожному класі початкової школи програма з української мови передбачає вивчення слів, правопис і вимову яких потрібно запам'ятати. Поєднавши цю роботу із розвитком творчих здібностей, вчитель спро­можний домогтися не «зазубрювання» слів, а свідомого запам'ято­вування, через систему вправ, ребусів. Пропоную систему вправ і карток, ребусів для здійснення словникової роботи у 3 класі над словами, призначеними для запам'ятовування у цих класах і визна­ченими програмою.

Слова, правопис і вимову яких потрібно запам’ятати у 3 класі: абрикос, адреса, айстра, автомобіль, агроном, акваріум, апельсин, апетит, асфальт, банкір, бензин, бетон, бібліотека, велосипед, верблюд, вогнище, вокзал, горизонт, гриміти, грім, депутат, дециметр, директор, електрика, кипіти, кишеня, колектив, комбайнер, комбайн, комп'ютер, коридор, космонавт, криниця, кукурудза, метал, минулий, очерет, пиріг, президент, пшениця, радіо, сантиметр, секунда, спасибі, тривога, фермер, хвилина, черемха, черешня.

(Виділені ненаголошені [е], [и] вимовляються з наближенням до [и], [е]. Підкреслене слово має подвійний наголос.)

Абрикос

(див. с. 155 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

1) Абрикоса – південне плодове дерево з кісточковим плодом.

2) Абрикос – плід цього дерева.

& Слово запозичене з голландської мови у 18 столітті. У голландську мову прийшло з латинської. Означало «швидко достигаючий» чи «зігрітий сонцем». До 19 сторіччя вживалася і інша форма цього слова абрикос.

¡Абрикос, абрикоса, абрикоска, абрикосовий, абри­косник.

Ý Жерделя, морель.

B Жовте, соковите, на дерев'янку надіте. (..)

Виконай завдання:

1.      Абрикоса (яка?) ..., .... Абрикос (який?) ..., ....

2.      Поділи слово абрикос на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

Вже півень на воротях

Кричить: «Ку-ку-рі-ку!

Розквітла абр_коса

У нашому са_ку!»

Навколо абр_коси

Під музику бджоли

Взялися ми за руки

І пісню зав_ли…

(Анатолій Качан)

5.      Зроби розбір слова абрикосовий за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова абрикос.

7 Склади речення:

де абрикос – підмет; де абрикоса – підмет;

де абрикос – другорядний член речення;

де абрикоса – другорядний член речення.

8 Із слова абрикос утвори нові слова.

Автомобіль

(див.с.93 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Самохідна машина з двигуном внутрішнього згоряння для перевезення пасажирів чи вантажу.

& Автомобіль – слово, складене з грецького зай­менника аутос, що означає «сам», і латинського прикметника мобіліс, що означає «рухомий». «Автомо­біль» – «той, що сам рухається». «Самостійно рухаюча машина для перевезення пасажирів та вантажів». Запо­зичене слово з французької в 19 сторіччі.

J! У 1892 році Генрі Форд побудував свій перший автомобіль.

¡Автомобіль, автомобільчик, автомобіліст, автомо­білістка, автомобільний.

Ý Автомобіль, автомашина, вантажівка, легковик, авто (розм.)

B 1. Я не їм вівса, ні сіна, дайте випити бензину.

Усіх коней обжену, кого хочеш здожену. (…)

2. Залізний кінь фарбований і гумою підкований. (…)

 Виконай завдання:

  1. Автомобіль (який?) ..., ....

2.      Поділи слово автомобіль на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

Мчить авт_м_біль вантажний

 по дорозі до с_ла.

Він в_зе вантаж прекрасний-

 повний кузовок з_рна.

5.      Зроби розбір слова автомобільний за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова автомобіль .

7 Склади речення: де автомобіль – підмет;

  • де автомобіль – другорядний член речення;

8 Із слова автомобіль утвори нові слова. 

Агроном

(див. с. 80 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Спеціаліст у галузі сільського господарства, зокрема у вирощуванні рослин.

& Запозичене слово із французької на початку 19 століття. У французьку мову потрапило з грецької мови. Агрос – по-грецьки –«поле», номос – «закон»; агрономія – наука про закони вирощування польових культур; агроном – людина, яка знає ці закони.

¡ Агроном, агрономія, агрономічний.

z Слухай агронома – матимеш хліб вдома.

Виконай завдання:

1.      Агроном (який?) ..., ....

2.      Поділи слово агроном на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:    

Ви_шов в поле агр_н_м, Він командує з_рном.

Ой, коло__я в полі – море!

Чий же труд на цім лану?

Трактористи так говорять:

– Ми зорали цілину!

Сівачі сказали:

- Друзі! Ми посіяли зерно!

Агр_ном навколо глянув

І промовив заодно:

- Я давав свої поради,

Був із вами на лану

1 навчав, як слід орати,

Як ростить оз_мину.

5.      Зроби розбір слова агрономічний за будовою

6.      Зроби морфологічний розбір слова агроном .

7 Склади речення: де агроном – підмет;

  • де агроном – другорядний член речення.

8  Із слова агроном утвори нові слова. 

Адреса

(див.с.46 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Місце мешкання особи, місце знаходження органі­зації; ще – відповідний напис на конверті, бандеролі, посилці.

& Запозичене із польської мови в 18 столітті. Польське слово адрес походить з французької мови.

¡Адреса, адресат, адресант, адресувати, адресний, адресований.

Ý Адресувати, відправляти.

¢ Не за адресою – звернулися не туди, не до тієї людини.

J! Адрес – письмове вітання кого-небудь з нагоди ювілею або іншої урочистої події.

Адресант – той, хто посилає комусь лист, телеграму, банде­роль тощо. Адресат – той, хто одержує листа, телеграму, бандероль то­що.

Виконай завдання:

  1. Адреса (яка?) ..., .... 

2.      Поділи слово адреса на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

Ходить бусол в окулярах

Поз_рає  в трави скоса,

По лугах з_леноярих,

Зад_вля___я у плеса.

Йде по свіжому покосу,

Він вичитує адреси!

(Валентин Бичко)

5.      Зроби морфологічний розбір слова адреса.

6.      Розбери слово адресований за будовою.

7 Склади речення: де адреса – підмет;

  • де адреса – другорядний член речення.

8 Із слова адреса утвори нові слова. 

Айстра

(див. с. 158 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Однорічна трав’яниста рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різнобарвні.

& Слово запозичене з грецької мови в французьку чи німецьку у вигляді астер. А в 18 столітті запозичене в російську, означає «зірка». Квітка названа за формою, що нагадує зірку.

Виконай завдання:

  1. Айстра (яка?) ..., .... Айстри (які?) ..., ....

2.      Поділи слово айстра на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

А_стри задумані, квіти останнії,

Осені пізньої сльози багрянії….

Сумно ш_поче__ я вітер над вами,

І обм_ває вас небо дощами.

(В. Сосюра)

Осінь

Листячко дубове,

Листячко кл_нове,

Жовкне і _падає

Тихо із гілок.

Вітер позіхає,

В кучу їх згортає

Попід білу хату

Та на моріжок.

А_стри пох_лились,

Ніби потомились,

Сон_чка немає, –

Спатоньки пора!

(К. Перелісна)

5.      Зроби морфологічний розбір слова айстра.

7 Склади речення: де айстра – підмет;

  • де айстра – другорядний член речення.

8 Із слова айстра утвори нові слова. 

Акваріум

(див. с. 174 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

1) Штучна водойма або скляна посудина для утримання та розведення риб, водяних рослин і тварин.

2) Спеціаль­ний заклад для вивчення і демонстрації водних тварин і рослин.

& Запозичене з латинської мови в 19 сторіччі. Утворене від слова аква «вода» та «місткість» , «збереження». В латинській мові акваріум – водойма.

¡ Акваріум, акваріумний, акваристика (нау­ка про розведення тварин та рослин в акваріумах), акваріуміст (той, хто розводить акваріумних риб).

J! Люди вивели безліч ак­варіумних рибок. А родоначальником багатьох з них був карасик.

Існують риби – піраньї, які є хижаками. (Їх батьківщина – річка Амазонка.) Вони поїдають інших риб. Тому у акваріумі не можна їх поселяти в акваріумі з іншими рибками.

B            У прозорій хатці

рибки живуть,

можеш ти їх бачити,

та не можеш чуть. (…)

Виконай завдання:

  1. Акваріум (який?) ..., .....

2.      Поділи слово акваріум на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Зроби розбір слова акваріумний за будовою.

5.      Зроби морфологічний розбір слова акваріум .

7 Склади речення: де акваріум – підмет;

  • де акваріум – другорядний член речення.

8 Із слова акваріум утвори нові слова. 

Апельсин

1) Вічнозелене плодове цитрусове дерево, яке росте на півдні.

2) Запашний соковитий плід цього дерева жовто­гарячого кольору.

& Запозичене з голландської мови в 19 столітті. В перекладі – «китайське яблуко»

¡ Апельсин, апельсинка, апельсинчик, апельсиновий.

¢ Розбирається, як свиня в апельсинах – про людину, яка чогось не розуміє.

Виконай завдання:

  1. Апельсин (який?) ..., .... Апельсинчик (який?) ..., ....

Апельсинка (яка?) ..., .... Апельсини (які?) ..., ....

2.      Поділи слово апельсин на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

Ап_льсин, ап_льсин,

Сонця світлого син.

Був _початку він з_леним

І між листям заховався.

Там недовго зоставався –

Сонце вгледіло його,

Полюбило, мов свого:

Промінцями цілувало,

Йому боки зігрівало.

Т_плоту він увібрав

І жовтогарячим став.

(Я. Становська)

5.      Зроби розбір слова апельсиновий за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова апельсин.

7 Склади речення: де апельсин – підмет;

  • де апельсин – другорядний член речення.

8 Із слова апельсин утвори нові слова. 

Апетит

Бажання їсти, охота до їди.

¡ Апетит, апетитний, апетитно.

¢ Вовчий апетит – дуже добрий апетит.

Апетит приходить під час їжі – про бажання, які виникають під час виконання роботи.

Виконай завдання:

  1. Апетит (який?) ..., ....

2.      Поділи слово апетит на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

 Я ставив вам шпаківні, годівниці,

Я підс_пав вам сім_я і пш_ниці,

Підвішував сальце вам на гвіздок.

Ви їли все так ап_титно й смачно,

Чому ж тепер поводитесь невдячно,

Коли улітку л_тите в садок?

(Д.Білоус)

Якось вранці до зайчати

В_дмідь завітав кудлатий.

Зайчик, як господар радий,

Запросив його до хати.

Сів в_дмедик наш за стіл.

Та все, що було поїв.

Каже: «Мало, ще давай.

Ап_тит чудовий в мене,

Люблю печене й варене.

Можеш, ще м_дку додай.»

Зайчик гостя пригостив,

Та й м_дку йому налив.

А в_дмідь і це поїв,

За столом і захропів.

Винен тут не ап_тит,

А зажерливий в_дмідь. 

(Л. Каменєва)

5.      Зроби розбір слова апетитний за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова апетит .

 7 Склади речення: де апетит – підмет;

  • де апетит – другорядний член речення.

8 Із слова апетит утвори нові слова 

Асфальт

(див. с. 89 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Смолиста маса природного походження чи штучного виготовлення, що використовується для покриття шляхів, площ, а також шлях, покритий цією масою.

& Слово запозичене у французьку з грецької мови. Що означало «гірська смола». З французької запозичене у другій половині 19 століття.

¡ Асфальт, асфальтівка, асфальтування, асфальтовий, асфальтувати.

Виконай завдання:

  1. Асфальт (який?) ..., ....

2.      Поділи слово асфальт на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

Ас_ал_товані ст_жини в нашім таборі «Дубки».

Всі ми ходимо щоднини по ст_жинах залюбки.

Сірого ас_ал_ту смуга

Рівна-рівна, як стріла.

(Олекса Ющенко)

Ро_кажіть мені – це правда?

Тут нема чого ховати!

Діти люблять, дуже люблять

На папері малювати,

На ас_альті,

На стіні,

І в трамваї на вікні.

5.      Зроби розбір слова асфальтовий за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова асфальт.

7 Склади речення: де асфальт – підмет;

  • де асфальт – другорядний член речення.

8 Із слова асфальт утвори нові слова. 

Банкір

(див.с.219 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Керівник банку.

& Запозичене з італійської мови. Ванко – «стіл, лавка». Ще в Стародавній Греції зустрічалися люди, що займалися банківськими операціями. Вони обмі­нювали гроші саме за такими «лавками». З розвитком торгівлі і грошових операцій ці міняли і перетворилися в банкірів.

¡ Банк, банкір, банкомат, банковий.

 Виконай завдання:

  1. Банкір (який?) ..., ....

2.      Поділи слово банкір на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

Мама з татом рано встали

І до банку завітали.

Там зустрілися з банкіром.

Бо скажу вам , друзі, щиро,

Хочемо купить квартиру.

Та грошей не в_стачає,

То ми в банку позичаєм.

Банк усім дає кредити.

Можна все собі купити.

Та не треба забувати,

Що їх треба пов_ртати.

Отож банк вам допоможе.

Тут позичите ви гроші.

В банку можна й зб_рігати

Свої грошики на вкладах.

То ж до банку завітайте.

Свої справи там владнайте.

(Л. Каменєва)

5.      Зроби розбір слова банковий за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова банкір

7 Склади речення: де банкір – підмет;

  • де банкір – другорядний член речення.

8 Із слова банкір утвори нові слова. 

Бензин

Безбарвна легкозаймиста горюча рідина, яку добува­ють з нафти. Застосовується як моторне паливо, розчинник.

& В 19 столітті запозичене з французької мови. В свою чергу у французьку запозичене з арабської мови Ьепгое (ароматний сік).

¡ Бензин, бензиновий. Бензо... – складова частина слів бензобак, бензовоз, бензозаправник, бензосховище, бензо­колонка.

Виконай завдання:

  1.  Бензин (який?) ..., ....

2.      Поділи слово бензин на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

B Я не їм вівса, ні сіна,

дайте вип_ти б_нзину.

 Усіх коней обжену,

 кого хочеш здожену. (ьлібомотвА)

Миколці на іменини

Подарували аж дві машини.

Б_нзину не просять вони.

На кнопку тільки тисни,

Машини їдуть самі,

Шукають дороги прямі.

Самі вони пов_ртають,

Та меблі їм заважають.

Чудові машини нові,

Та дороги у хаті малі.

5.      Зроби розбір слова бензиновий за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова бензин.

7 Склади речення: де бензин – підмет;

  • де бензин – другорядний член речення.

8 Із слова бензин утвори нові слова. 

Бетон

(див.с.89 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи)

Будівельний матеріал, виготовлений із суміші цементу з гравієм або щебенем, піском тощо.

& Слово запозичене з німецької мови. А у німецьку прийшло французької мови та латинської. В перекладі означає «мул, пісок, смола».

¡ Бетон, бетонка, бетонований, бетонувати.

Виконай завдання:

  1. Б_тон (який?) ..., ....

2.      Поділи слово бетон на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова.

4.      Встав пропущені букви:

По б_тонці мчить авто.

Мабуть кілометрів сто

Проїжджає за годину.

А в_дмедик по малину

Поспішає у лісок.

Чує з гілки голосок:

- Ти дорогу переходь  об_режно.

Подивись спочатку чи безпечно.

Та в_дмедик не послухав,

І помчав собі щодуху.

Під машину він попав,

Довго лапку лікував.

(Л. Каменєва)

5.      Зроби розбір слова забетонований за будовою.

6.      Зроби морфологічний розбір слова бетон .

7 Склади речення: де бетон – підмет;

  • де бетон – другорядний член речення.

8 Із слова бетон утвори нові слова.

Бібліотека

(див. с. 219 «Тематичного словника школяра» К.С. Прищепи)

Заклад, де зберігаються та видаються книги для тимчасового користування, читання; ще – зібрання книжок.

& Запозичене з латинської мови в 15 столітті. Слово складається з двох грецьких слів: бібліос – «книга», теке – «сховище».

¡ Бібліотека, бібліотекар, бібліотечка, бібліотечний.

J! Перша бібліотека виникла в Київській Русі в 11 столітті в Софіївському соборі у Києві.. Заснував бібліотеку Ярослав Мудрий. І зараз на території заповід­ника «Софіївський музей» є пам’ятний знак. На камені зображено Ярослава з книгою в руках і викарбовано рядки з літопису «Повість минулих літ»: «…Ярослав цей, син Володимира, засіяв книжними словами серця вірних лю­дей. Велика ж бо користь людині від навчання книжного».

 Виконай завдання:

  1. Бібліотека (яка?) ..., .... Бібліотекар (який?) ..., ....

2.      Поділи слово бібліотека на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова

4.      Назвати одним словом:

Установа, де зберігаються книги, газети, журнали –…. Приміщення, кімната, де зберігаються книги -....

5.       Встав пропущені букви:

Що таке б_бл_отека?

Це – домівка для кн_жок.

Що ж до неї недалеко:

Два квартали, за ріжок.

(Г. Черінь)

6. Склади речення: де бібліотека – підмет;

  • де бібліотека – другорядний член речення.

7. Із слова бібліотека утвори нові слова. è

8. Запиши правила поведінки у бібліотеці.

Велосипед

(див.с.4І «Тематичного словника школяра» К.С. Прищепи)

Напівавтоматична дво чи триколісна машина, що рухається силою їздця, який натискує ногами на педалі.

& Запозичене в другій половині 19 століття з францу­зької мови. Що означало «швидконогий». Слово утворило­ся від латинських спів велос – «швидкий» та педіс – «нога».

¡ Велосипед, велосипедист, велосипедик, велоси­педний.

B Я стою – на ходу, а спинюся – упаду.(…)

Виконай завдання:

  1. Велосипед ( який?) ..., ....

2.      Поділи слово велосипед на склади і для переносу.

3.      Зроби звуковий аналіз слова

4.      Встав пропущені букви:

На велотрек спішить в_дмідь,

Всідає__я – і ну р_віть!

Вирулює в_лос_пед –

Вовчисько вирвався вперед.

А от вівця – відстала,

З в_лос_педа впала.

Дбайкова пісенька в дорозі

Далека нині путь моя, тож марно час не гаю:

Помічника і друга я – в_лос_педа маю.

Між буйних трав у гущині кружля – п_тля дорога.

Ану кому – гукніть мені! – Потрібна допомога?

З гніздечка випало пташа і квилить з переляку.

В_лос_педе, поспішай! – Підсадим на гілляку…

В_лос_пед відпочива, а в Дбайка справа є нова.

(Т. Коломієць)

5.      Зроби морфологічний розбір слова велосипед.

6.      Розбери слово велосипедист за будовою.

7. Склади речення: де велосипед – підмет;

  • де велосипед – другорядний член речення.

8. Із слова велосипед утвори нові слова. 

Категорія: Мої статті | Додав: lesyavintonyak2016 (10.06.2016)
Переглядів: 1641 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar