Головна » Статті » Мої статті |
Для батьків і вчителів! Дитина переступає поріг школи, вона відкриває для себе багато нового, незвіданого, завдяки своїм здібностям. Але отримуючи певний багаж знань, дитині стає важко вчитися, вона втрачає інтерес до знань. А допомагає зберегти його – розвиток творчих здібностей учнів. Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів. Розвиток творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію. Ми розвиваємо в дітей творчість – уміння комбінувати, знаходити аналоги, реконструювати, вироблення особистої думки, тактики при розв'язуванні проблем, пошук виходу із складних і екстремальних ситуацій. У кожному класі початкової школи програма з української мови передбачає вивчення слів, правопис і вимову яких потрібно запам'ятати. Поєднавши цю роботу із розвитком творчих здібностей, вчитель спроможний домогтися не «зазубрювання» слів, а свідомого запам'ятовування, через систему вправ, ребусів. Пропоную систему вправ і карток, ребусів для здійснення словникової роботи у 3 класі над словами, призначеними для запам'ятовування у цих класах і визначеними програмою. Слова, правопис і вимову яких потрібно запам’ятати у 3 класі: абрикос, адреса, айстра, автомобіль, агроном, акваріум, апельсин, апетит, асфальт, банкір, бензин, бетон, бібліотека, велосипед, верблюд, вогнище, вокзал, горизонт, гриміти, грім, депутат, дециметр, директор, електрика, кипіти, кишеня, колектив, комбайнер, комбайн, комп'ютер, коридор, космонавт, криниця, кукурудза, метал, минулий, очерет, пиріг, президент, пшениця, радіо, сантиметр, секунда, спасибі, тривога, фермер, хвилина, черемха, черешня. (Виділені ненаголошені [е], [и] вимовляються з наближенням до [и], [е]. Підкреслене слово має подвійний наголос.) Абрикос (див. с. 155 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) 1) Абрикоса – південне плодове дерево з кісточковим плодом. 2) Абрикос – плід цього дерева. & Слово запозичене з голландської мови у 18 столітті. У голландську мову прийшло з латинської. Означало «швидко достигаючий» чи «зігрітий сонцем». До 19 сторіччя вживалася і інша форма цього слова абрикос. ¡Абрикос, абрикоса, абрикоска, абрикосовий, абрикосник. Ý Жерделя, морель. B Жовте, соковите, на дерев'янку надіте. (..) Виконай завдання: 1. Абрикоса (яка?) ..., .... Абрикос (який?) ..., .... 2. Поділи слово абрикос на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Вже півень на воротях Кричить: «Ку-ку-рі-ку! Розквітла абр_коса У нашому са_ку!» Навколо абр_коси Під музику бджоли Взялися ми за руки І пісню зав_ли… (Анатолій Качан) 5. Зроби розбір слова абрикосовий за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова абрикос. 7 Склади речення: де абрикос – підмет; де абрикоса – підмет; де абрикос – другорядний член речення; де абрикоса – другорядний член речення. 8 Із слова абрикос утвори нові слова. Автомобіль (див.с.93 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Самохідна машина з двигуном внутрішнього згоряння для перевезення пасажирів чи вантажу. & Автомобіль – слово, складене з грецького займенника аутос, що означає «сам», і латинського прикметника мобіліс, що означає «рухомий». «Автомобіль» – «той, що сам рухається». «Самостійно рухаюча машина для перевезення пасажирів та вантажів». Запозичене слово з французької в 19 сторіччі. J! У 1892 році Генрі Форд побудував свій перший автомобіль. ¡Автомобіль, автомобільчик, автомобіліст, автомобілістка, автомобільний. Ý Автомобіль, автомашина, вантажівка, легковик, авто (розм.) B 1. Я не їм вівса, ні сіна, дайте випити бензину. Усіх коней обжену, кого хочеш здожену. (…) 2. Залізний кінь фарбований і гумою підкований. (…) Виконай завдання:
2. Поділи слово автомобіль на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Мчить авт_м_біль вантажний по дорозі до с_ла. Він в_зе вантаж прекрасний- повний кузовок з_рна. 5. Зроби розбір слова автомобільний за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова автомобіль . 7 Склади речення: де автомобіль – підмет;
8 Із слова автомобіль утвори нові слова. Агроном (див. с. 80 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Спеціаліст у галузі сільського господарства, зокрема у вирощуванні рослин. & Запозичене слово із французької на початку 19 століття. У французьку мову потрапило з грецької мови. Агрос – по-грецьки –«поле», номос – «закон»; агрономія – наука про закони вирощування польових культур; агроном – людина, яка знає ці закони. ¡ Агроном, агрономія, агрономічний. z Слухай агронома – матимеш хліб вдома. Виконай завдання: 1. Агроном (який?) ..., .... 2. Поділи слово агроном на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Ви_шов в поле агр_н_м, Він командує з_рном. Ой, коло__я в полі – море! Чий же труд на цім лану? Трактористи так говорять: – Ми зорали цілину! Сівачі сказали: - Друзі! Ми посіяли зерно! Агр_ном навколо глянув І промовив заодно: - Я давав свої поради, Був із вами на лану 1 навчав, як слід орати, Як ростить оз_мину. 5. Зроби розбір слова агрономічний за будовою 6. Зроби морфологічний розбір слова агроном . 7 Склади речення: де агроном – підмет;
8 Із слова агроном утвори нові слова. Адреса (див.с.46 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Місце мешкання особи, місце знаходження організації; ще – відповідний напис на конверті, бандеролі, посилці. & Запозичене із польської мови в 18 столітті. Польське слово адрес походить з французької мови. ¡Адреса, адресат, адресант, адресувати, адресний, адресований. Ý Адресувати, відправляти. ¢ Не за адресою – звернулися не туди, не до тієї людини. J! Адрес – письмове вітання кого-небудь з нагоди ювілею або іншої урочистої події. Адресант – той, хто посилає комусь лист, телеграму, бандероль тощо. Адресат – той, хто одержує листа, телеграму, бандероль тощо. Виконай завдання:
2. Поділи слово адреса на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Ходить бусол в окулярах Поз_рає в трави скоса, По лугах з_леноярих, Зад_вля___я у плеса. Йде по свіжому покосу, Він вичитує адреси! (Валентин Бичко) 5. Зроби морфологічний розбір слова адреса. 6. Розбери слово адресований за будовою. 7 Склади речення: де адреса – підмет;
8 Із слова адреса утвори нові слова. Айстра (див. с. 158 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Однорічна трав’яниста рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різнобарвні. & Слово запозичене з грецької мови в французьку чи німецьку у вигляді астер. А в 18 столітті запозичене в російську, означає «зірка». Квітка названа за формою, що нагадує зірку. Виконай завдання:
2. Поділи слово айстра на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: А_стри задумані, квіти останнії, Осені пізньої сльози багрянії…. Сумно ш_поче__ я вітер над вами, І обм_ває вас небо дощами. (В. Сосюра) Осінь Листячко дубове, Листячко кл_нове, Жовкне і _падає Тихо із гілок. Вітер позіхає, В кучу їх згортає Попід білу хату Та на моріжок. А_стри пох_лились, Ніби потомились, Сон_чка немає, – Спатоньки пора! (К. Перелісна) 5. Зроби морфологічний розбір слова айстра. 7 Склади речення: де айстра – підмет;
8 Із слова айстра утвори нові слова. Акваріум (див. с. 174 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) 1) Штучна водойма або скляна посудина для утримання та розведення риб, водяних рослин і тварин. 2) Спеціальний заклад для вивчення і демонстрації водних тварин і рослин. & Запозичене з латинської мови в 19 сторіччі. Утворене від слова аква «вода» та «місткість» , «збереження». В латинській мові акваріум – водойма. ¡ Акваріум, акваріумний, акваристика (наука про розведення тварин та рослин в акваріумах), акваріуміст (той, хто розводить акваріумних риб). J! Люди вивели безліч акваріумних рибок. А родоначальником багатьох з них був карасик. Існують риби – піраньї, які є хижаками. (Їх батьківщина – річка Амазонка.) Вони поїдають інших риб. Тому у акваріумі не можна їх поселяти в акваріумі з іншими рибками. B У прозорій хатці рибки живуть, можеш ти їх бачити, та не можеш чуть. (…) Виконай завдання:
2. Поділи слово акваріум на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Зроби розбір слова акваріумний за будовою. 5. Зроби морфологічний розбір слова акваріум . 7 Склади речення: де акваріум – підмет;
8 Із слова акваріум утвори нові слова. Апельсин 1) Вічнозелене плодове цитрусове дерево, яке росте на півдні. 2) Запашний соковитий плід цього дерева жовтогарячого кольору. & Запозичене з голландської мови в 19 столітті. В перекладі – «китайське яблуко» ¡ Апельсин, апельсинка, апельсинчик, апельсиновий. ¢ Розбирається, як свиня в апельсинах – про людину, яка чогось не розуміє. Виконай завдання:
Апельсинка (яка?) ..., .... Апельсини (які?) ..., .... 2. Поділи слово апельсин на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Ап_льсин, ап_льсин, Сонця світлого син. Був _початку він з_леним І між листям заховався. Там недовго зоставався – Сонце вгледіло його, Полюбило, мов свого: Промінцями цілувало, Йому боки зігрівало. Т_плоту він увібрав І жовтогарячим став. (Я. Становська) 5. Зроби розбір слова апельсиновий за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова апельсин. 7 Склади речення: де апельсин – підмет;
8 Із слова апельсин утвори нові слова. Апетит Бажання їсти, охота до їди. ¡ Апетит, апетитний, апетитно. ¢ Вовчий апетит – дуже добрий апетит. Апетит приходить під час їжі – про бажання, які виникають під час виконання роботи. Виконай завдання:
2. Поділи слово апетит на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Я ставив вам шпаківні, годівниці, Я підс_пав вам сім_я і пш_ниці, Підвішував сальце вам на гвіздок. Ви їли все так ап_титно й смачно, Чому ж тепер поводитесь невдячно, Коли улітку л_тите в садок? (Д.Білоус) Якось вранці до зайчати В_дмідь завітав кудлатий. Зайчик, як господар радий, Запросив його до хати. Сів в_дмедик наш за стіл. Та все, що було поїв. Каже: «Мало, ще давай. Ап_тит чудовий в мене, Люблю печене й варене. Можеш, ще м_дку додай.» Зайчик гостя пригостив, Та й м_дку йому налив. А в_дмідь і це поїв, За столом і захропів. Винен тут не ап_тит, А зажерливий в_дмідь. (Л. Каменєва) 5. Зроби розбір слова апетитний за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова апетит . 7 Склади речення: де апетит – підмет;
8 Із слова апетит утвори нові слова Асфальт (див. с. 89 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Смолиста маса природного походження чи штучного виготовлення, що використовується для покриття шляхів, площ, а також шлях, покритий цією масою. & Слово запозичене у французьку з грецької мови. Що означало «гірська смола». З французької запозичене у другій половині 19 століття. ¡ Асфальт, асфальтівка, асфальтування, асфальтовий, асфальтувати. Виконай завдання:
2. Поділи слово асфальт на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Ас_ал_товані ст_жини в нашім таборі «Дубки». Всі ми ходимо щоднини по ст_жинах залюбки. Сірого ас_ал_ту смуга Рівна-рівна, як стріла. (Олекса Ющенко) Ро_кажіть мені – це правда? Тут нема чого ховати! Діти люблять, дуже люблять На папері малювати, На ас_альті, На стіні, І в трамваї на вікні. 5. Зроби розбір слова асфальтовий за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова асфальт. 7 Склади речення: де асфальт – підмет;
8 Із слова асфальт утвори нові слова. Банкір (див.с.219 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Керівник банку. & Запозичене з італійської мови. Ванко – «стіл, лавка». Ще в Стародавній Греції зустрічалися люди, що займалися банківськими операціями. Вони обмінювали гроші саме за такими «лавками». З розвитком торгівлі і грошових операцій ці міняли і перетворилися в банкірів. ¡ Банк, банкір, банкомат, банковий. Виконай завдання:
2. Поділи слово банкір на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: Мама з татом рано встали І до банку завітали. Там зустрілися з банкіром. Бо скажу вам , друзі, щиро, Хочемо купить квартиру. Та грошей не в_стачає, То ми в банку позичаєм. Банк усім дає кредити. Можна все собі купити. Та не треба забувати, Що їх треба пов_ртати. Отож банк вам допоможе. Тут позичите ви гроші. В банку можна й зб_рігати Свої грошики на вкладах. То ж до банку завітайте. Свої справи там владнайте. (Л. Каменєва) 5. Зроби розбір слова банковий за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова банкір 7 Склади речення: де банкір – підмет;
8 Із слова банкір утвори нові слова. Бензин Безбарвна легкозаймиста горюча рідина, яку добувають з нафти. Застосовується як моторне паливо, розчинник. & В 19 столітті запозичене з французької мови. В свою чергу у французьку запозичене з арабської мови Ьепгое (ароматний сік). ¡ Бензин, бензиновий. Бензо... – складова частина слів бензобак, бензовоз, бензозаправник, бензосховище, бензоколонка. Виконай завдання:
2. Поділи слово бензин на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: B Я не їм вівса, ні сіна, дайте вип_ти б_нзину. Усіх коней обжену, кого хочеш здожену. (ьлібомотвА) Миколці на іменини Подарували аж дві машини. Б_нзину не просять вони. На кнопку тільки тисни, Машини їдуть самі, Шукають дороги прямі. Самі вони пов_ртають, Та меблі їм заважають. Чудові машини нові, Та дороги у хаті малі. 5. Зроби розбір слова бензиновий за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова бензин. 7 Склади речення: де бензин – підмет;
8 Із слова бензин утвори нові слова. Бетон (див.с.89 «Тематичного словника школяра» К.С.Прищепи) Будівельний матеріал, виготовлений із суміші цементу з гравієм або щебенем, піском тощо. & Слово запозичене з німецької мови. А у німецьку прийшло французької мови та латинської. В перекладі означає «мул, пісок, смола». ¡ Бетон, бетонка, бетонований, бетонувати. Виконай завдання:
2. Поділи слово бетон на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова. 4. Встав пропущені букви: По б_тонці мчить авто. Мабуть кілометрів сто Проїжджає за годину. А в_дмедик по малину Поспішає у лісок. Чує з гілки голосок: - Ти дорогу переходь об_режно. Подивись спочатку чи безпечно. Та в_дмедик не послухав, І помчав собі щодуху. Під машину він попав, Довго лапку лікував. (Л. Каменєва) 5. Зроби розбір слова забетонований за будовою. 6. Зроби морфологічний розбір слова бетон . 7 Склади речення: де бетон – підмет;
8 Із слова бетон утвори нові слова. Бібліотека (див. с. 219 «Тематичного словника школяра» К.С. Прищепи) Заклад, де зберігаються та видаються книги для тимчасового користування, читання; ще – зібрання книжок. & Запозичене з латинської мови в 15 столітті. Слово складається з двох грецьких слів: бібліос – «книга», теке – «сховище». ¡ Бібліотека, бібліотекар, бібліотечка, бібліотечний. J! Перша бібліотека виникла в Київській Русі в 11 столітті в Софіївському соборі у Києві.. Заснував бібліотеку Ярослав Мудрий. І зараз на території заповідника «Софіївський музей» є пам’ятний знак. На камені зображено Ярослава з книгою в руках і викарбовано рядки з літопису «Повість минулих літ»: «…Ярослав цей, син Володимира, засіяв книжними словами серця вірних людей. Велика ж бо користь людині від навчання книжного». Виконай завдання:
2. Поділи слово бібліотека на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова 4. Назвати одним словом: Установа, де зберігаються книги, газети, журнали –…. Приміщення, кімната, де зберігаються книги -.... 5. Встав пропущені букви: Що таке б_бл_отека? Це – домівка для кн_жок. Що ж до неї недалеко: Два квартали, за ріжок. (Г. Черінь) 6. Склади речення: де бібліотека – підмет;
7. Із слова бібліотека утвори нові слова. è 8. Запиши правила поведінки у бібліотеці. Велосипед (див.с.4І «Тематичного словника школяра» К.С. Прищепи) Напівавтоматична дво чи триколісна машина, що рухається силою їздця, який натискує ногами на педалі. & Запозичене в другій половині 19 століття з французької мови. Що означало «швидконогий». Слово утворилося від латинських спів велос – «швидкий» та педіс – «нога». ¡ Велосипед, велосипедист, велосипедик, велосипедний. B Я стою – на ходу, а спинюся – упаду.(…) Виконай завдання:
2. Поділи слово велосипед на склади і для переносу. 3. Зроби звуковий аналіз слова 4. Встав пропущені букви: На велотрек спішить в_дмідь, Всідає__я – і ну р_віть! Вирулює в_лос_пед – Вовчисько вирвався вперед. А от вівця – відстала, З в_лос_педа впала. Дбайкова пісенька в дорозі Далека нині путь моя, тож марно час не гаю: Помічника і друга я – в_лос_педа маю. Між буйних трав у гущині кружля – п_тля дорога. Ану кому – гукніть мені! – Потрібна допомога? З гніздечка випало пташа і квилить з переляку. В_лос_педе, поспішай! – Підсадим на гілляку… В_лос_пед відпочива, а в Дбайка справа є нова. (Т. Коломієць) 5. Зроби морфологічний розбір слова велосипед. 6. Розбери слово велосипедист за будовою. 7. Склади речення: де велосипед – підмет;
8. Із слова велосипед утвори нові слова. | |
Переглядів: 1641 | |
Всього коментарів: 0 | |