Головна » Файли » Мої файли |
10.06.2016, 20:35 | |
Навчання грамоти. Читання 15.11 Тема. Звук [к], буква Кк. Читання слів з нею. Робота з дитячою книгою. Українська дитяча пісенька “Сорока-ворона”. Мета. Закріплювати знання про звук [к], букву Кк, через сприймання відомої з раннього дитинства пісеньки пробудити інтерес до віршованого слова; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення; виховувати любов до праці, зневагу до ледарів. Хід уроку І. Мовна розминка. Ко-ко-ко – пила киця (молоко). Ки-ки-ки – пила киця (залюбки). Ка-ка-ка – прилетіла (сорока). Хитру сороку спіймати морока. На сорок сорок – сорок морок. ІІ. АОЗ. По дереві скаче. (Сорока) Звуковий аналіз слова сорока. Розповідь дітьми дитячої пісеньки-примовки “Сорока-ворона”. (Бо в неї був ледачий син.) Сорока годує малих діток. У сороки був ледачий син. Со ока. Клуня- -Про що розповідається в тексті? VІ. Динамічна пауза. VІІ. Робота з дитячою книгою. П’ять маленьких сороченят. Усі часто хочуть їсти, Треба всім їм дати лад. Поскакала на поріг І до хати працювати Поскликала діток всіх. Цей здоровий, носить дрова. Той швидкий, пшоно товче… Третій в чашку цідить бражку, Я малий млинці пече. Тільки п’ятий хоче спати, Помагати не біжить – У садочку в холодочку Ліг на травці і лежить. Все вже зроблено, як слід. Вся родина й господиня Посідали за обід. Ті – до кашки, ці до бражки. Ще й млинців по 5, по 6. А ледачий хай поплаче! Хто не робить – той не їсть. Не схотів на травці спати. Аж підскочив: – Як це так?! Ви – в господі, я в городі, До роботи ж я мастак. Ось він в полі бараболю Огортає залюбки, До городу носить воду, Поливає огірки. І сорока – білобока Не нахвалиться сама: – В мене діти працьовиті, зовсім ледарів нема. Н. Забіли? VІІІ. Підсумок уроку. Клен – клин – лин – лис – ліс – лін . Діти пояснюють, що змінилось в словах, тлумачать значення слів. Навчання грамоти. Читання 13.12 Тема. Звуки [з], [з’], буква Зз. Читання слів з нею. Робота з дитячою книгою. Слухаємо казку. Українська народна казка “Котик та Півник”. Мета. Закріплювати знання про звуки [з], [з’], букву Зз, розширювати знання про розділові знаки; пробудити інтерес до казок; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення; спостережливість, уміння зіставляти звуко – буквений склад слів та значення їх; формувати оцінні судження; виховувати інтерес до книжки; слухняність. Хід уроку І. Мовна розминка. – Сьогодні на урок прилетів чарівний килимок-літак. Він запрошує нас у подорож до Казкового королівства. Але в це королівство потрібна перепустка. Ми її отримаємо, коли виконаємо завдання. Килимок піднімається все вище і вище. Мо-мо-мо – дуже казку (любимо). Ки-ки-ки – ми читаєм (залюбки). Ка-ка-ка – прилетіла (сорока). Злива падала на сливу. Ловив сливу, зловив зливу. ІІ. АОЗ. Гра “Сигнальники” (картки !, ?.) Читаю речення з різною інтонацією. Казка вчить як на світі жить. Діти читають цікаві казки. Схема останнього речення в зошитах і один учень зображає на дошці. 1) Хто з хвостом і вушками? У кого лапки з подушками? Як ступа, ніхто не чує. Тихо крадучись полює, Як ступа, ніхто не чує. І маленькі сірі мишки Утікають геть від … (кішки). 2) Хто співає на паркані у червоному жупані й чобітку: “Кукуріку!” (Півень) ІІІ. Фізкультхвилинка. ІV. Оголошення теми і мети уроку. – Ось ми і завітали до палацу казок. На с. 79 “Букваря” “Карнавал казкових героїв”. Виправте помилки художника. – Що про неї розповідається? Завдання групам: ставити питання. – Це слова родичі? Чому? (Бо мають різне значення) Читання незавершеного речення в Букварі. Крапка, кома, риска, лапки – … Дерева? Прикраси? Розділові знаки? – Що вони розділяють? Пояснення слова “лапки” на записі (на дошці) назви української народної казки “Котик та Півник”, яку вже розчарували. Порівняння значення слів: лапки – розділові знаки, лапки у котика. VІ. Динамічна пауза. VІІ. Робота з дитячою книгою. Розповідь казки вчителем. Залучаю дітей: слова Лисички, Півника.. – Килимок нас приніс на острів скарбів. Ми знайшли скриньку зі скарбом. Що там може бути? (Здогадки дітей.) – Тут найбільший в світі скарб – книжка. Чому книга – скарб? Ознайомлення з книжкою “Півник та Котик” (місце і рік народження книжки, хто створив її.) – Хто написав казку? (Український народ). Казки народні живуть і не вмирають, бо в них живе сам народ, його мудрість, доброта. – А як треба відноситьсь до книги? VІІІ. Підсумок уроку. А) вовк; б) лисиця; в) дід; г) заєць. А) орел, б) гуска; в) ворона. А) з глечика, б) з тарілки; в) з банки; г) з чашки. Навчання грамоти. Читання 15.12 Тема. Повторення вивчених букв. Мета. Повторити вивчені букви, звуки, які вони позначають; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення, вміння розрізняти слова-родичі, та слова, які мають спільну частину, вміння вимовляти чітко дзвінкі приголосні в кінці слова, складу, ненаголошені [е]. [и] ; виховувати любов до природи. Хід уроку І. Мовна розминка. Гра “Водолаз” ( на видих рахунок 1-2-3, 1-2-3-4-5) Ма-ма-ма – наступила вже (зима). Ма-ма-ма – снігу білого(нема). – А звідки ми знаємо, що прийшла зима, якщо немає снігу? У дуплі удав дрімав. ІІ. АОЗ. – З чого складаються речення? – Про які слова в реченні ви знаєте? (Слова – назви-предметів, ознаки-предметів, дії-предметів, “службові слова”). Взимку птахам … Перелітні птахи відлетіли у теплі краї. Віра і Мітя зробили для пташок … Віра і Мітя зробили для пташок годівниці. – Сьогодні ми будемо повторювати вивчені букви, читати з ними слова. – Для чого нам добре знати букви? – З чого складаються слова? – Чим відрізняються звуки і букви? (Звуки вимовляємо і чуємо. Букви бачимо і пишемо.) – У Країні Звуків є два міста. Як ви гадаєте, які? (Голосні і Приголосні.) – Які звуки живуть в Місті Голосних? Скільки їх? Які букви позначають голосні звуки? Яка буква може бути зайва? Чому? (и – бо великої немає, і, а, у – можуть бути окремим словом ( наведення прикладів) , і – бо звук пом’якшує приголосні.) – Які звуки живуть в Місті Приголосних? (Дзвінкі і глухі, тверді і м’які.) Ребус Підбір перевірних слів. “Довідкове бюро” – озимина, замети. 2) Робота за малюнком. Читання речення під малюнком. 3) Робота над текстом. (1) Первинне читання. Читання дітьми “самостійне” – знайти незнайомі слова. – Про що розповідається в тексті? (2) Зразок читання вчителем. (3) Читання дітьми: VІІІ. Підсумок уроку. Мороз – морози – морозиво. Навчання грамоти. Читання 18.12 Тема. Звук [й], позначення його буквою й. Мета. Дати поняття про звук [й] як такий, що не має парного твердого приголосного, та букву “йот”, що його позначає; продовжити роботу з багатозначними словами; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення, вміння розрізняти слова-родичі, та слова, які мають спільну частину; прищеплювати почуття гордості за рідни край, за Батьківщину, працелюбність. Хід уроку І. Організація класу. Діти посміхаються, даруючи посмішки один одному. Потім беруться за руки, готуючись працювати разом. ІІ. Мовна розминка. Ті-ті-ті – в мами руки … (золоті). – Чому їх називають золоті? Ла-ла-ла – працьовита, як … (бджола). Ій-ій-ій – сім’я бджіл – це справжній … (рій). “Довідкове бюро” – рій (за “Тематичним словником школяра” К.С. Прищепи.) ІІІ. АОЗ. – З чого складається мова? Хто не робить, той не їсть! Діти люблять працювати? Діти люблять працювати! Ви працьовиті діти? Питальні речення вимагають повної відповіді. Учні нашого класу працьовиті. – А чи справді працьовиті ми побачимо: як ви будете працювати на уроці. [зозул’а, соловей, майстер, жайворонок] Звукова схема до слова майстер. ІІІ. Фізкультхвилинка. ІV. Оголошення теми і мети уроку. – Для чого нам вчити звук [й] та букву, що його позначає?? Порівняйте вимову звуків [т], [т’], [д], [д’], [н], [н’]. Що ви можете сказати про них? (Це пари: тверді – м’які приголосні.) назвіть тільки м’які та [й]. Зробіть висновок.; Демонстрація букви. Порівняння друкованих букв. Висновок: що вже знаємо про букву? (Велика і маленька. Друкована і писана. Позначає приголосний, м’який дзвінкий звук [й]. Чи має парний твердий? Глухий?) Читання складів прямих і обернених. Визначення місця звука в слові. 1) Читання слова під схемою – рій. Що таке рій? 2) Читання слів 1 стовпчика “Каруселлю”. 3) Читання слів 2 стовпчика самостійно. 4) Читання слів 3 стовпчика “Луною”. 5) Читання слів за променевою таблицею. 6) Робота над текстом. (1) Первинне читання вчителем. – Про що розповідається в тексті? (2) Читання дітьми. “самостійне” – знайти незнайомі слова; “диктором”; “ланцюжком”. (3) Читання “Незнайком” (спеціально допускаю помилки). (4) Робота з багатозначним словом. Золоте поле, золота ложка, золоте серце. Читають діти групи “А” – діти, які вміють читати всі букви. Бесіда за змістом вірша. – Як ми можемо прикрашати нашу Батьківщину? (Садити дерева, гарно вчитися у школі…) VІІІ. Підсумок уроку. Навчання грамоти. Читання 19.12 Тема. Читання слів із буквосполученням йо. Мета. Закріпити знання дітей про позначення звука [й] буквою “йот”, навчити читати та робити звуко-буквений аналіз слів з буквосполученням йо; розширити знання дітей про професії; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення, вміння розрізняти слова-родичі, та слова, які мають спільну частину; виховувати повагу до людей праці. Хід уроку І. Мовна розминка. Соловейко у саду співає пісеньку дзвінку. ІІ. АОЗ. О, л, в, е, й, о, с – соловей. Й, и, н, і, р, д – рідний. а, М, р, і, к, а, й – Марійка. – Як ви гадаєте, якою буде тема нашого уроку? – Для чого нам повторювати знання про звук [й] та букву, що його позначає? ІV. Розвиток знань. Йосип йоржика піймав, Вже в руках його тримав. Раптом йоржик в річку скік! І від Йосипа утік. (В. Кравчук) Йосип, йорж, його – схеми до слів. VІ. Робота за Букварем. Крайовий, знайомий, дійовий, майонез. Добір слів за зразком: крайовий – край… Майор – військове звання, майорить – миготить, видніється в далині, майоран – рослина. Назвати в тексті найбільше слів з [й]. – Яка професія найважливіша? Доведіть. VІІ. Підсумок уроку. Навчання грамоти. Читання 20.12 Тема. Читання слів з вивченими буквами. Закріплення знань про букву «йот» та буквосполучення йо Мета. Закріплювати знання про букву «йот» та буквосполучення йо, вміння ставити запитання до слів назв, добирати слова з протилежним значенням; формувати навички правильного швидкого читання слів з вивченими буквами; розвивати пам’ять, мислення, мовлення; виховувати почуття відповідальності за своє здоров’я, дбайливе ставлення до нього. Хід уроку І. Організація класу. А куди, здогадайтесь. Зайчик приніс букви й а г (анаграма).Складімо слово: гай. Тлумачення слова. – Підготовкою до подорожі до гаю Читайликів буде мовна розминка. ІІ. Мовна розминка. Учні повторюють за вчителем: Дай, трамвай, гай, коровай, Чайка, майка, байка, гайка, Клей, соловей, двійка, бійка, Зелений, чорний, голубий, Пий, рий, пий, ший. ІІ. АОЗ. Назвіть слова ознаки – предметів. Назвіть слова дії – предметів. 1) До подорожі підготувалися добряче. Але до гаю далеченько. Виберемо транспорт – трамвай. Цей трамвай чарівний – не поїде, поки не назвемо звуки в слові трамвай і букви, якими вони позначаються. 2) – От ми і приїхали. Прочитайте табличку: гайочок. Оголошую тему уроку. 1) Читання пар слів (ім’я і по батькові). Творча робота. Утворення по батькові від чоловічих імен. 2) Читання променевих таблиць. Висновок. – Які слова пишуться з великої букви? 3) Робота над текстом. (2) Первинне читання вчителем. (3) Читання дітьми: Словникова робота ; 4) Читання слів – ознак предметів. Підбір з правого стовпчика “потрібних” слів. Читання утворених пар. Виправлення помилок автора. – Чим цікаві ці пари? (Слова з протилежним значенням.) VІІІ. Підсумок уроку. Я співаю, як артист. Спів мій радісний усюди Дуже люблять слухать люди. (Соловей) Окрім того, в озерах теж. Руками просто не візьмеш – Жорсткий на спині гребінь носить. (Йорж) Влітку сіренький, По полю стриб-стриб. По снігу тик-тик. (Зайчик.) Навчання грамоти. Читання 22.12 Тема. Буква ь (м’який знак). Позначення м’яким знаком м’якості приголосних. Мета. Сформувати поняття в учнів про букву ь (м’який знак) як таку, що вказує на м’якість приголосних, але не позначає звука; дати поняття один – багато; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення, вміння добирати перевірні слова до слів з ненаголошеними [е] ,[и]; виховувати любов до природи. Хід уроку І. Мовна розминка. В парку гарна карусель – сель-сель-сель. В річці плаває карась – рась-рась-рась. На поляні стоїть пень – пень-пень-пень. Перевірка правильності визначення останнього складу. Живуть в лісі лис і лось, нам їх бачить довелось. ІІ. АОЗ. – З чого складаються речення? – Про які слова в реченні ви знаєте? (Слова – назви-предметів, ознаки-предметів, дії-предметів, “службові слова”). Хто на своїй голові ліс носить? (Олень, лось.) – Олень і лось – це назви предметів, ознаки чи дії предметів? Звукові моделі слів. Складання речень зі словами лось і олень за схемами. . . Доповнення речення словами ознаками предметів. Читання таблиць-тренажерів, додаючи і. ІІІ. Фізкультхвилинка. ІV. Оголошення теми і мети уроку. Діти на дошці друкують слова під схемами. (Всі інші працюють сигнальними картками, перевіряючи правильність написаного). Якщо діти не зможуть вказати на необхідність букви ь, то це роблю я. – Як ви гадаєте, якою буде тема уроку? – Для чого нам вчити букву ь? Дописуємо її в словах. Читаємо слова. Проблемна ситуація: Перевірка на складоподілі, промовлянні звуків. Висновок: ь – тільки буква, звук не позначає, а вказує на мякість попередніх приголосних. VІ. Динамічна пауза. VІІ. Первинне закріплення. Робота за Букварем. – Чому не зображено звука в квадратних дужках? ( Бо ь звука не позначає.) – Що змінилось: карасі – карась? – Прочитайте слова лівого стовпчика. Що спільного? (Назви багатьох предметів.) – Назвіть м’які приголосні в цих словах. Що вказує на м’якість приголосних в них? (І). – Прочитайте назви 1 предмета. Назвіть м’які приголосні. Як на письмі позначити м’якість цих приголосних? (ь.) Порівняйте кількість букв і звуків у словах лосі –лось. Чому в другому слові звуків менше, ніж букв? – Як називається місце, де можна переступити через тин? – Як ви гадаєте, що каже тато хлопчикові? (kase – метод) Читання речення під малюнком. – Чи здогадалися ми, що казав тато? – Які слова відрізняються 1 буквою? Якою? (ь) Що позначає м’який знак? – Які квіти знаєте? Де ростуть? В кого вдома є квіти? Як доглядаєте? Яку користь приносять? Лікувальні властивості квітів. Поставити питання до кожного речення. – Коли сіють квіти? Коли починають цвісти квіти? В яку пору року цвіте найбільше квітів? Які ще є пори року? Самостійне читання дітьми назв місяців, доповнення речень. Читання вголос. Відповідь на запитання: А зима? – Чому читаємо зема, а пишемо зима? Підбір перевірного слова. Висна – весна. – Чому ь не записаний ні в червону, ні в синю таблицю? VІІІ. Підсумок уроку. Дні – … Пні -… Лосі – … Олені – … (звертаю увагу на наголос). Ведмеді – … Навчання грамоти. Читання 25.12 Тема. Закріплення вживання м’якого знака на письмі. Буквосполучення ьо. Мета. Закріплювати знання про букву ь (м’який знак) як таку, що вказує на м’якість приголосних, але не позначає звука; навчити порівнювати звуко-буквені моделі слів з ь та буквосполученням ьо , йо; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення, вміння складати речення за заданою схемою, вміння римувати слова, складати чистомовки; виховувати любов до природи, бажання берегти її. Хід уроку І. Організація класу. – Сьогодні, коли я зайшла до класу, то помітила, що наша чарівна скринька не порожня. Вона приготувала нам сюрприз. Який ми зможемо дістати наприкінці уроку за однієї умови. Якої? (Гарно працювати, читати, відповідати на питання, дотримуватись правил поведінки на уроці). ІІ. Мовна розминка. Ель-ель-ель- В парку гарна … ( карусель). Ась-ась-ась – В річці плаває … (карась). Ень-ень-ень – На поляні стоїть… (пень). Спроби римування. -З чого утворився пень? Скоро свято Нового року. Багато пеньочків буде у лісі. Чому? Добре це чи погано? Як зберегти зеленим красуням життя? ІІ. АОЗ. Читання таблиць-тренажерів, додаючи і, ь. но – (ньо), ло – (льо), до – …, зо – …. Порівняння звуків. Розігрування діалогу у магазині. – Які речі з ь можна купити в магазині? Діти називають слова з ь. Гра “Віднови слово” Книжковий черв’ячок з’їв літери у словах. Він заводиться у тих книгах., які купують для краси, бо там гарні малюнки, але їх не читають. Допоможіть відновити слова (записані на дошці): Лос…, ден…, кул…ка, л…он, пен…ок, опен…ки. Читання відновлених слів. – Як ви гадаєте, якою буде тема уроку? – Для чого закріплювати знання про букву ь? Робота за Букварем. Льонар, польові, синьоокий, копи, йосип, навколо. “Капкан”.Діти виправляють помилку. Тлумачення невідомих слів. Схеми до слів льонар, Йосип. Що помітили? (Схеми однакові, відрізняються тільки наголосом.) Проблемне питання: – Чому у слові Йосип немає ь? (Бо [ й ] – м’який, його пом’якшувати не треба, а [л] пом’якшив ь.) Читання “Каруселлю”. Діти слідкують, допомагають вставити пропущені слова. 6) Підбір речень до схем з тексту, своїх речень. – Назвіть слова – родичі. Підберіть перевірне слово до слова синіти. (Синь, синій.) Назвіть всі ноти. Назвіть ноти, в яких є ь. Запис схеми до речення в зошити і на дошці. VІІІ. Підсумок уроку. Ялинка новорічна, прикрашена буквами. Діти складають слова: льон, день, пень, йод, йот, йорж. Навчання грамоти. Читання 26.12 Тема. Звуки [дз], [дз’]. Позначення їх буквосполученням дз. Мета. Ознайомити із звуками [дз], [дз’]. Позначення їх буквосполученням дз; розвивати техніку читання, пам’ять, мислення, вміння розрізняти слова-родичі, римувати слова, читати вірш, використовуючи мовну партитуру; виховувати любов до природи. І. Організація класу. – Сьогоднішній урок проведемо у вигляді усного журналу. “Довідкове бюро” – журнал (С. 47 “Тематичного словника” К.С. Прищепи.) Тлумачення слова періодичне. – Хто з вас виписує дитячі журнали? Які? ІІ. Мовна розминка. 1 сторінка “Грайлива” Дза – дза – дза – гарна в полі … (кукурудза). Дзі – дзі – дзі – не укусять нас … (ґедзі). Дзень – дзень – дзень – буде в нас прекрасний … (день). – Що треба робити для того, щоб кожен день був прекрасний? (Більше посміхатися, робити людям добро, працювати.) Дзьобнув зерно горобець, Дзьоб обтер об стовбурець. ІІ. АОЗ. Граємо в гру “Чий дзьоб?” Показую малюнки птаха, де виглядає тільки дзьоб. Діти відгадують птаха (дятел, лелека, шишкар, пелікан, орел, папуга). Вказують для чого цій пташці саме такий дзьоб. Схема до речення. Діти по черзі вимовляють речення з різною інтонацією. Інші сигналізують сигнальними картками. Питальні речення потребують відповіді. 2 сторінка “Фізкультурна” 3 сторінка “Рекламна.” Гра “Що спільного в словах?”: Дзьоб, дзень, дзвінок, дзеркало, дзиґа. Реклама: 4 сторінка “Пізнайко” – Що помітили? (Звуки дзвінкі.) Вимовте їх без голосу. – Які звуки парні глухі? ([ц], [ц’] – пропедевтика, бо ц ще не вчили.) “Акваріум” Групі сильніших дітей (на партах яких лежать геометричні фігури, на іншій стороні букви – б, о, ь, з, д) пропоную біля дошки скласти слово. Читаємо слово: дзьоб. – Назвіть букву, що позначає [дз], [дз’]. (“Капкан”.) Порівняння слова і звукової схеми, складеної раніше. Діти роблять висновок: ці звуки позначає 2 букви. – Чому у слові дзьоб букв більше, ніж звуків? Коли ще буває букв більше , ніж звуків? (У словах з ь.) чому? – Що нового взнали на цій сторінці7
5 сторінка “Читайко” Робота за Букварем. “Довідкове бюро” – родзинки. Виділення звука. Аукціон звука [дз]. – Чи буває він м’яким? Тлумачення невідомих слів. 6 сторінка “Поетична” Робота за віршем. 1) Первинне читання вчителем. 2) Мовна партитура. Читання дітьми: 7 сторінка “Творча” Дзвоники – (коники), синенькі – …, … , співає – … , … . Дзвонили … , Стрибали … . Пташки … – День – … . VІІІ. Підсумок уроку. 8 сторінка “Підсумкова” Дітям пропонуються твердження. Якщо воно правильне, діти сигналізують +, якщо ні -. – Чому ні? Доведіть думку. – Що з цього випливає? (Що у слові букв більше , ніж звуків.) – Коли ще буває у слові букв більше, ніж звуків? (У словах з ь). Дзиґи – дзвіночки В полі дзвін, в лісі дзвін, Водять таночки. Дзінь-дзінь, дзінь-дзінь. | |
Переглядів: 726 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |